• DZIECI SIECI - PLIK I FOLDER NA TROPIE INTERNETOWYCH KŁOPOTÓW

          • W  środę, 12 października, uczniowie klas I-II i IV-VI brali udział  w nietypowej lekcji „na żywo”. W pierwszej części wydarzenia uczniowie zapoznali się online ze spektaklem ,,Dzieci Sieci - Plik i Folder na tropie internetowych kłopotów", który podejmował temat bezpiecznego i świadomego korzystania z Internetu.

            Filip i Ola to rodzeństwo, jakich wiele. Bardzo lubią gry komputerowe i spędzają w świecie wirtualnym sporo czasu. Filipa, gry i Internet wciągają tak bardzo, że zaczyna tracić kontakt z rzeczywistością, a nawet traci przyjaciół. Ola, chcąc odzyskać brata, przypadkowo wzywa na pomoc dwóch super-bohaterów, Plika i Foldera, którzy natychmiast przystępują do dzieła. Czy im się udało? I czym jest groźny „Sieciowciąg”, który zagraża naszemu bohaterowi? Na te i wiele innych pytań odpowiedział spektakl.​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​

            Nastepnie, w ramach drugiej części – interaktywnej, uczniowie brali udział w wirtualnych spotkaniach z bohaterami spektaklu.

            Organizatorem wydarzenia był NASK PIB, spektakle powstały w ramach Polskiego Centrum Programu Safer Internet (PCPSI), które tworzą Państwowy Instytut Badawczy NASK oraz Fundacja Dajemy Dzieciom Siłę ​​​​​​​

          • #SPRZĄTAMY DLA POLSKI

          • Akcja #SprzątamyDlaPolski to inicjatywa Stowarzyszenia "Dla Polski", które tę akcję organizuje od dwóch lat. Wiosną tego roku, w trzeciej edycji akcji, wzięło udział ponad ćwierć miliona młodych osób. Wszystko zmierza ku pobiciu tego rekordu. Na kilka dni przed akcją udział w czwartej edycji potwierdziło ponad 150 tysięcy osób z całej Polski, a każdego dnia zgłaszają się kolejne dziesiątki tysięcy uczestników. Oczywiście wśród zgłoszonych nie zabrakło uczniów naszej szkoły.

            W czwartek, 6 października, wszystkie klasy włącznie z przedszkolakami wyruszyły do akcji sprzątania okolicy. piękna pogoda sprzyjała sprzątaniu i wszystkie zabrane przez dzieci worki zostały napełnione śmieciami. Jak widać na zdjęciach humory dopisywały i nikt nie narzekał przy tak pożytecznej pracy.

          • SZYKOWNY DZIEŃ CHŁOPAKA

          • 30 dzień września w szkolnej tradycji kojarzy się oczywiście z obchodami Dnia Chłopaka. W tym roku, z inicjatywy Rady Uczniów chłopcy z naszej szkoły świętowali w sposób szczególny. Postanowili wystąpić na galowo, czyli w koszulach, krawatach i muchach.

            I chociaż słychać było jakieś głosy o kwiatkach i kożuchach, to musicie bezstronnie przyznać - było inaczej niż zwykle.

          • W SZYDŁOWIECKIM ZAMKU

          • W ramach projektu "Kulturalna szkoła na Mazowszu" tego samego dnia, w którym młosze klasy pojechały na wycieczkę do Warszawy, klasy IV - VI udały się w kierunku przeciwnym, bo na południe. Celem wycieczki było niwielkie miasteczko Szydłowiec, a konkretnie Muzeum Ludowych Instrumentów Muzycznych. Muzeum mieści się w gotycko-renesansowym zamku urokliwie położonym na otoczonej fosą wyspie w szydłowieckim parku szczególnie pięknym o tej porze roku. Zwiedzanie ekspozycji muzealnych przybliżyło nam różnorodność polskich, i nie tylko, instrumentów ludowych. Drumle, gęśle, trombity, burczybasy, cytry czy kołatki - od ich ilości w tym miejscu można dostać zawrotu głowy. Ale od czego muzealni przewodnicy, opowiadali o każdym z nich, cierpliwie odpowiadali na pytania naszych uczniów i nawet pozwalali na niektórych zagrać.

            Dowiedzieliśmy się również sporo o historii samego Szydłowca i zamku. W nowym pawilonie edukacyjnym położonym nieopodal pięknie odrestaurowanego szydłowieckiego rynku nasze dzieci uczestniczyły w lekcji muzealnej. Wędrówka po komnatach zamku Szydłowieckich i Radziwiłłów przybliżyła uczestnikom zajęć charakterystyczne cechy architektury renesansowej. Uczniowie porównywali zamek szydłowiecki z wybranymi zamkami na ziemiach polskich, które powstały lub zostały przebudowane w omawianym okresie. Podczas praktycznej części spotkania uczestnicy zaprojektowali malowany fryz, zapoznali się w czasie wspólnej zabawy z techniką wykonywania dekoracji sgraffitowej przy użyciu... maku i kaszy manny.

            Pełni wrażeń wracaliśmy do szkoły i korzystając z pięknej tego dnia pogody podziwialiśmy mazowieckie jesienne krajobrazy zza szyb autokaru.

          • WYCIECZKA DO WARSZAWY

          • We czwartek, 29 września, uczniowie naszej szkoły z uśmiechami na twarzach wyruszyli zwiedzać Warszawę! Na ten dzień zaplanowane było zwiedzanie Starego Miasta oraz wizyta w Muzeum Domków dla Lalek. Wycieczkę po stolicy rozpoczęliśmy przy Zamku Królewskim i tak Krakowskim Przedmieściem, mijając po drodze Pałac Prezydencki punktualnie o godzinie 11 dotarliśmy pod Grób Nieznanego Żołnierza, gdzie miała miejsce zmiana warty. Następnie udaliśmy się podziwiać pomnik Syrenki na Rynku Starego Miasta. 

            Prosto stamtąd wyruszyliśmy do muzeum, gdzie naszym zadaniem było rozwiązanie krzyżówki, poznaliśmy historię i funkcję, jakie pełniły dawniej domki lalek. Lekcja przybliżyła zagadnienia związane z codziennym życiem i pracą w dawnych czasach. Eksponaty zrobiły na nas niesamowite wrażenie. Zmęczeni, z 10 tysiącami kroków w nogach wróciliśmy do autokaru.

          • WYBORY RADY UCZNIÓW

          • Początek roku szkolnego ściśle związany jest z wyborami przedstawicieli do Rady Uczniów. Do tegorocznych wyborów swoje kandydatury zgłosiło 18 ochotników. W przeddzień głosowania zaprezentowali oni swoje sylwetki i złożyli liczne obietnice swoim wyborcom . Decyzja na kogo oddać swój głos nie była łatwa, ponieważ kandydaci mają dużo pomysłów, które chcą zrealizować w czasie piastowania funkcji w Radzie Uczniów.

            Nowo wybranej Radzie życzymy owocnej i pełnej sukcesów działalności oraz realizacji proponowanych pomysłów!

          • Z WIZYTĄ W CZARNOLESIE - U MISTRZA JANA

          • Nasza szkoła przystąpiła do programu pn.: „Kulturalna szkoła na Mazowszu”, którego celem jest upowszechnianie dziedzictwa kulturowego wśród uczniów szkół podstawowych i ponadpodstawowych z województwa mazowieckiego w formie zorganizowanych grup szkolnych. Program umożliwia korzystanie z biletów wstępu za symboliczną złotówkę do mazowieckich instytucji kultury, dla których organizatorem jest Samorząd Województwa Mazowieckiego.

            Ideą programu jest upowszechnianie dziedzictwa kulturowego Mazowsza jako zadania spełniającego niezwykle ważne funkcje wychowawcze i edukacyjne – rozwoju młodego człowieka, popularyzacji oraz doskonalenia form i metod młodzieżowej aktywności w szeroko rozumianej kulturze. Program ma również zachęcać i inspirować do planowania i realizowania ciekawych lekcji pobudzających młodzież do czynnego i świadomego uczestnictwa w kulturze na Mazowszu.

            We wtorek 20 września uczniowie klasy 6 i 7 wybrali się na wycieczkę do Czarnolasu i Zwolenia.

            Czarnolas to miejsce, w którym żył i tworzył najwybitniejszy poeta epoki renesansu – Jan Kochanowski. Najważniejszym punktem wycieczki było zwiedzanie Muzeum Jana Kochanowskiego, które ma siedzibę w przepięknym XIX- wiecznym dworku Jabłonowskich. Dwór stoi w malowniczym parku, ale słynna lipa opiewana we fraszce nie dotrwała do naszych czasów. Na jej miejscu znajduje się obelisk z kamiennym sarkofagiem.

            Głównym celem lekcji muzealnej było zapoznanie się z ekspozycją noszącą tytuł „Jan Kochanowski – duch miejsca, klimat epoki”. Pani przewodnik w bardzo ciekawy sposób przedstawiła informacje dotyczące życia i twórczości poety oraz dzieje jego rodziny. Opowieść połączona była z prezentacją multimedialną i oglądaniem eksponatów zgromadzonych w muzealnych salach: nieliczne pamiątki zachowane po Kochanowskim, bogaty zbiór starodruków, rękopisów oraz rzeźb, obrazów i gobelinów. Dopełnienie kolekcji stanowią meble i przedmioty codziennego użytku z epoki renesansu.

            Był także czas na  krótki spacer po parku wokół dworku.

            Uczestnicy wycieczki udali się także do kościoła parafii Podwyższenia Krzyża Świętego w Zwoleniu, gdzie mieści się nekropolia rodu Kochanowskich. Wycieczkę zakończyło pamiątkowe zdjęcie przy pomniku Jana Kochanowskiego w parku w Zwoleniu.

          • Z WIZYTĄ W MUZEUM KAZIMIERZA PUŁASKIEGO

          • W czwartek, 15 września, uczniowie klas IV – VII wraz ze swoimi wychowawcami wybrali się na wycieczkę do Muzeum im. Kazimierza Pułaskiego w Warce. Wycieczka została zorganizowana przez Stowarzyszenie W.A.R.K.A. w ramach projektu „Z wizytą u generała Pułaskiego” sfinansowanego ze środków Samorządu Województwa Mazowieckiego w ramach Budżetu Obywatelskiego Mazowsze”.

            Podzieleni na dwie grupy uczestnicy zwiedzali z przewodnikiem wystawy prezentowane w Pałacu na Winiarach, siedzibie muzeum, a także spacerowali po pięknym, pałacowym parku. Wizyta w muzeum przybliżyła uczestnikom wyjazdu sylwetkę Kazimierza Pułaskiego. Sporo ciekawych informacji o samej Warce usłyszeliśmy na wystawie poświęconej historii tego miasta. Z kolei ekspozycja archeologiczna dała nam możliwość obejrzenia najstarszych eksponatów z okolicznych odkrywek archeologicznych. Spacer po dolnej – bardziej dzikiej, i górnej – bardziej uporządkowanej części pałacowego parku okazał się fascynującym spotkaniem z przyrodą. Spacerując po starorzeczu Pilicy poznawaliśmy faunę i florę tego miejsca.

            Na zakończenie czekała nas niespodzianka – gry i zabawy przygotowane dla nas przez wspaniałe panie animatorki na łące. Wszystko zakończyło się ogniskiem z pieczeniem kiełbasek. Wszystkie dzieci otrzymały materiały informacyjne i pamiątkowe gadżety. Dzięki wszystkim atrakcjom i super pogodzie na długo zapamiętamy te odwiedziny u generała Pułaskiego.

          • NARODOWE CZYTANIE 2022

          • Utrwalona już w kilkuletniej tradycji szkół i  instytucji kulturalnych akcja Narodowe Czytanie powróciła również do nas po krótkiej przerwie. W tym roku czytaliśmy Ballady i romanse Adama Mickiewicza, ponieważ rok 2022 ogłoszony został Rokiem Romantyzmu Polskiego, a zbiór naszego wybitnego wieszcza zapoczątkował epokę romantyzmu w naszym kraju.

                        Na oficjalnej stronie Prezydenta Rzeczpospolitej Polskiej możemy przeczytać:     

            „Ballady i romanse” opublikowane zostały w czerwcu 1822 roku w Wilnie jako główna część pierwszego tomu „Poezyj” Adama Mickiewicza. Pisany w latach 1819–1821 cykl wierszy wyznaczył początek dziejów poezji romantycznej w Polsce, stając się dla nowej epoki jednym z najważniejszych punktów odniesienia. To zbiór nowatorski i oryginalny, a jednocześnie ujmujący naturalnością stylu i prostotą języka. Wiersze ukazują szerokie możliwości pisarskie wybitnego autora, który na tle nastrojowej przyrody wykreował fascynujący i wyjątkowy świat pełen uczuciowości, fantazji i ludowej moralności. Zbiór Mickiewiczowskich poezji rychło stał się literackim wydarzeniem, wzbudzając wielki entuzjazm wśród miłośników literatury narodowej. Do dziś wiersze tego cyklu są niezwykle popularne, a ich współczesne znaczenie dla polskiej kultury potwierdza Rok Romantyzmu Polskiego, ogłoszony w 2022 roku z okazji dwóchsetlecia wydania zbioru.

            W naszej szkole w Galerii „Na piętrze” wybrzmiały najpierw teksty utworów Pierwiosnek
            i Rękawiczka w wykonaniu szóstoklasistów. Balladę Romantyczność przeczytali uczniowie klasy siódmej. Na zakończenie naszego literackiego spotkania reprezentanci najstarszych klas przenieśli słuchaczy w świat tajemniczego jeziora Świteź, odczytując balladę o tym samym tytule.

             

          • KAŻDY INNY - WSZYSCY RÓWNI

          •  

            Nasza szkoła przystąpiła do Ogólnopolskiego Projektu Edukacyjno-Społecznego: „KAŻDY INNY-WSZYSCY RÓWNI”.​​​​​​​

            Projekt ma na celu uwrażliwienie na obecność i potrzeby osób ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi: rozwijanie empatii, kształtowanie tolerancji, likwidowanie uprzedzeń na temat osób ze SPE oraz przygotowanie do współuczestniczenia z osobami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w życiu.

          • LEKCJA W SKANSENIE


          • W czwartek, 8 września, klasa siódma wraz ze swoim wychowawcą i jednocześnie nauczycielem historii, panem Leszkiem Owczarczykiem, wybrała się na rowerową wycieczkę do Skansenu Militarnego I Armii Wojska Polskiego w Mniszewie.

            Wyjazd należy ocenić jako bardzo udany. Nie dość, że uczniowie wzięli udział w wartościowej lekcji historii, to dodatkowo spędzili wspólnie czas na łonie natury i świetnie się przy tym bawili. Sprawdzianu kondycji fizycznej też nie należy w tych wyliczeniach pomijać.

          • LEKCJA O FUNDUSZACH EUROPEJSKICH

          •  

            1 września startuje rekrutacja szkół podstawowych  i ponadpodstawowych do akcji edukacyjnej „Lekcja o Funduszach Europejskich”. To kolejna już edycja projektu, który cyklicznie od 2011 roku organizuje Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej. W tym roku po raz pierwszy mogą wziąć w nim udział również szkoły z województwa mazowieckiego.1 września startuje rekrutacja szkół podstawowych  i ponadpodstawowych do akcji edukacyjnej „Lekcja o Funduszach Europejskich”. To kolejna już edycja projektu, który cyklicznie od 2011 roku organizuje Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej. W tym roku po raz pierwszy mogą wziąć w nim udział również szkoły z województwa mazowieckiego.​​​​​​

             

            „Lekcja o Funduszach Europejskich” skierowana jest do szkół Polski Wschodniej. Każdej edycji projektu towarzyszą ciekawe, nieszablonowe materiały edukacyjne, na podstawie których nauczyciele prowadzą lekcje dotyczące różnych zagadnień związanych z Funduszami Europejskimi. Poprzez różnorodne materiały dydaktyczne, rozwijana jest nie tylko wiedza uczniów ale także ich umiejętności (współdziałanie) oraz postawy (przedsiębiorczość, zaangażowanie w życie społeczności, otwartość na potrzeby innych – w tym osób z niepełnosprawnością). Dotychczas projekt był realizowany na terenie 5-ciu województw Polski Wschodniej, gdzie cieszył się ogromną popularnością. Odbyło się blisko 4 tys. lekcji, w których uczniowie uczestniczyli bardzo chętnie. W tym roku, po raz pierwszy, oprócz dotychczasowych województw do projektu mogą przystąpić szkoły z województwa mazowieckiego (bez Warszawy i 9-ciu otaczających ją powiatów).

            - Tegoroczna edycja „Lekcji o Funduszach Europejskich” jest wyjątkowa. Po raz pierwszy wezmą  w niej udział również uczniowie z województwa mazowieckiego. To dlatego, że znaczna część Mazowsza dołącza do programu Fundusze Europejskie dla Polski Wschodniej 2021-2027. Mamy nadzieję, że Lekcja spodoba się uczniom w mazowieckim tak samo, jak dotychczas w innych regionach. Wierzymy, że wiedza i umiejętności zebrane podczas zajęć pozwolą im jeszcze lepiej zrozumieć nie tylko potrzeby ich miejscowości, ale przede wszystkim to, jak duży wpływ mają oni sami, jako mieszkańcy, na zmiany w swoim otoczeniu – podkreśliła Małgorzata Jarosińska-Jedynak, sekretarz stanu w Ministerstwie Funduszy i Polityki Regionalnej

            Tegoroczna edycja projektu poświęcona jest zagadnieniom  rozwoju lokalnego. Uczniowie poprzez gry i materiały edukacyjne zrozumieją czym jest zaangażowanie mieszkańców w rozwój swoich miejscowości i skąd brać środki na finansowanie pomysłów, które zmieniają lokalną przestrzeń. Zapoznają się również z wieloma zagadnieniami dotyczącymi Funduszy Europejskich. Dowiedzą się także o dedykowanym wsparciu, jakim zostanie objęty makroregion w latach 2021-2027, tj. o nowym programie Fundusze Europejskie dla Polski Wschodniej.

            Idea akcji opiera się na szczegółowo zaprojektowanych scenariuszach zajęć i materiałach dydaktycznych. Wszystkie zakwalifikowane do udziału placówki otrzymają pakiet materiałów dydaktycznych: gry planszowe, broszury, upominki dla uczniów, a także konspekt lekcji, na podstawie którego nauczyciele będą mogli poprowadzić ciekawe i niekonwencjonalne zajęcia. Udział w akcji jest bezpłatny.

            To nie wszystko! Po zrealizowanych lekcjach, nauczyciele wraz z uczniami będą mogli wziąć udział w konkursie pn. „PROJEKT: SZKOŁA!” i zgłosić swój pomysł na nowe inwestycje w lokalnej przestrzeni. Dla autorów najciekawszych prac,  organizatorzy przewidzieli wartościowe nagrody, które będą wspierać edukację w szkołach.

            Rekrutacja do projektu startuje 1 września 2022 roku. Aby zgłosić swój udział wystarczy wejść na stronę: www.zgloszenielekcja.pl i zgodnie z instrukcją wypełnić formularz zgłoszeniowy online. Z uwagi na ograniczoną liczbę miejsc, o zakwalifikowana do projektu będzie decydowała kolejność zgłoszeń.

            Do projektu można zgłaszać szkoły wyłącznie z obszaru Polski Wschodniej, czyli województw: warmińsko-mazurskiego, podlaskiego, świętokrzyskiego, lubelskiego, podkarpackiego oraz mazowieckiego (z wyłączeniem Warszawy i otaczających ją powiatów), czyli regionu statystycznego „mazowiecki regionalny”, tj. powiatów: ciechanowski, mławski, płoński, pułtuski, żuromiński, makowski, ostrołęcki, ostrowski, przasnyski, wyszkowski, m. Ostrołęka, białobrzeski, kozienicki, lipski, przysuski, radomski, szydłowiecki, zwoleński, m. Radom , gostyniński, płocki, sierpecki, m. Płock, garwoliński , łosicki, siedlecki, sokołowski, węgrowski , m. Siedlce, grójecki, sochaczewski, żyrardowski.

            Więcej informacji o projekcie można uzyskać na: www.polskawschodnia.gov.pl/lekcja

          • INAUGURACJA ROKU SZKOLNEGO 2022/2023

          •  

            "Rok szkolny 2022/2023 ogłaszam za rozpoczęty" to słowa Pani Dyrektor Agnieszki Suski wypowiedziane na zakończenie uroczystości inauguracji nowego roku szkolnego. Ale po kolei...

            Uroczystość rozpoczęcia oku szkolnego 2022/2023 zaczęliśmy od spotkania w rozniszewskim kościele i uczestnictwa we mszy świętej, którą poprowadził ksiądz proboszcz Wojciech Celuch. Po nabożeństwie przedszkolaki, uczniowie, nauczyciele i rodzice udali się do szkoły. Tam, na sali gimnastycznej, powitała wszystkich Pani Dyrektor. Po wprowadzeniu pocztu sztandarowego i odśpiewaniu hymnu państwowego wysłuchaliśmy wystąpienia Pani Agnieszki Suski. Dowiedzieliśmy się co nas czeka w rozpoczynającym się właśnie roku szkolnym. Uczniowie i nauczyciele przyjęli życzenia owocej i satysfakconującej nauki i pracy, wytrwałości w dążeniu do zdobywania wiedzy i umiejetności.

            Klasy rozpoczynające pierwszy i drugi etap edukacyjny czyli pierwsza i czwarta poznały swoich nowych wychowawców. Klasę pierwszą poprowadzi w tym roku Pani Mariola Cholewa, a klasę czwartą Pan Tomasz Dymek. Spotkanie na sali gimnastycznej zakończyliśmy odśpiewaniem hymnu szkolnego i wyprowadzeniem pocztu sztandarowego. Uczniowie wraz z rodzicami udali się do sal lekcyjnych na pierwsze spotkania z wychowawcami. A jutro rozlegnie się pierwszy, szkolny dzwonek! Powodzenia i sukcesów w nowym roku szkolnym!

          • INFORMACJA O STYPENDIUM SZKOLNYM

          • ​​​​​

            ​Przypominamy, że rodzice uczniów w trudnej sytuacji materialnej, zamieszkałych na terenie gminy Magnuszew mogą ubiegać się o przyznanie stypendium szkolnego.

            Wszelkie informacje na temat warunków i sposobu uzyskania stypendium szkolnego znajdą Państwo na stronie Urzędu Gminy Magnuszew kliknij tutaj. Zachęcamy zainteresowanych do skorzystania z tej formy pomocy.

          • DNI ADAPTACYJNE

          • Od wtorku 16 sierpnia do piątku 26 sierpnia odbyły się dni adaptacyjne w przedszkolu. Dzieci szybko przyzwyczaiły się do nowego miejsca. Z chęcią uczestniczyły w grach i zabawach integracyjnych.

            Celem zajęć adaptacyjnych jest ułatwienie dzieciom bezstresowego wkroczenia w świat grupy przedszkolnej.

            Podczas zajęć dzieci poznają przedszkole, plac zabaw i otoczenie szkoły. Zapoznają się z nauczycielkami, pracownikami szkoły,nowymi koleżankami i kolegami z grupy. Uczestniczą w zabawach integracyjnych oraz w zajęciach ruchowych, muzycznych i plastycznych w sali i na terenie placu szkolnego.

            Pragniemy, aby wszystkie dzieci z uśmiechem, bez stresu i płaczu, z radością i chęcią do nas przychodziły.

          • OSTATNI DZIEŃ PÓŁKOLONII

          • Wszystko co dobre szybko się kończy! Dwa tygodnie półkolonii spędziliśmy bardzo aktywnie, był to czas beztroskiej zabawy, atrakcyjnych wycieczek, a przede wszystkim możliwość bycia razem. Ostatni dzień zabaw, piątek 5 sierpnia, umilili Nam animatorzy, którzy zadbali, aby tegoroczne półkolonie zostały nie tylko w pamięci, ale również w Naszym wyglądzie. Były tatuaże, kolorowe włosy i pomalowane buźki.

            Ogromna szkoda,że to już koniec. Do zobaczenia za rok!

          • Z WIZYTĄ W SEJMIE RP

          • Klasa ósma i obie klasy siódme odwiedziły dziś Sejm RP. Po krótkim zwiedzaniu budynku znaleźliśmy się na sali obrad plenarnych i mieliśmy szczęście uczestniczyć w otwarciu 57. Posiedzenia Sejmu RP.

            Na zakończenie wizyty w stolicy odwiedziliśmy Świątynię Opatrzności Bożej.

        • "Lekcja wrażliwości"
          • "Lekcja wrażliwości"

          •  

             

             

            22 marca gościliśmy niezwykłego, młodego człowieka, pana Mateusza Pawłowskiego, który jest osobą niewidomą od urodzenia. Pan Mateusz przyjechał do nas z Warszawy, by poprowadzić wyjątkowe zajęcia i udowodnić, że „chcieć oznacza móc”. Nasz gość każdego dnia pokonuje wiele trudności, lecz to nie zniechęca go do realizowania własnych pasji i rozwijania zainteresowań.

                        Pan Mateusz przybył z misją uświadamiania nas, że choć światy osób widzących i niewidzących nieco różnią się, to wszyscy ludzie mają podobne potrzeby. Osoby niewidome są zaradne i w wielu sytuacjach samodzielne, ale nie każdy z nas wie, że zwyczajne gesty, niewymagające od nas wielkiego trudu, mogłyby ułatwić wiele czynności osobom niewidomym i niedowidzącym.  Prostym przykładem jest niepozostawianie hulajnóg elektrycznych na środku chodników miejskich.  Gdy widzimy osobę niewidomą, nie bójmy się spytać, czy potrzebna jest pomoc. Nie bójmy się podać numeru nadjeżdżającego autobusu czy ceny produktu w sklepie.  Komunikacja z osobami niewidomymi może usprawnić ich codzienne funkcjonowanie, a często ochronić zdrowie, a nawet życie. Dobrze jest też wiedzieć, że pies asystujący został specjalnie wyszkolony, by służyć osobie niewidomej, zatem nie można go rozpraszać, głaskać i wołać podczas pracy.

            Uczniowie klas II, VIIa i VIIb, którzy uczestniczyli w spotkaniu, zapewne byli pod wrażeniem zaradności, otwartości i życzliwości pana Mateusza. Zadawali wiele interesujących i mądrych pytań, na które nasz gość chętnie udzielał odpowiedzi. Na pewno imponujące okazały się informacje, że pan Mateusz jest aktywnym internautą tworzącym strony internetowe. Świetnie opanował obsługę wielu urządzeń elektronicznych. Ponadto porusza się ze swoim psem po całej Polsce oraz angażuje się w akcje charytatywne. Wielokrotnie był gościem programów telewizyjnych i radiowych.

                        Spotkanie z panem Mateuszem było dla nas niezwykłą, wzruszającą przygodą, którą na pewno zapamiętamy. Na pamiątkę tej niepowtarzalnej lekcji każdy z uczniów otrzymał kartkę ze swoim imieniem zapisanym alfabetem Braille'a.

             

        • Ciemno wszędzie, głucho wszędzie. Co to będzie, co to będzie?
          • Ciemno wszędzie, głucho wszędzie. Co to będzie, co to będzie?

          •  

             

             

            Szukając sposobu na niezapomniane spotkanie z lekturą, uczniowie klasy VIIb wraz z wychowawczynią zorganizowali wieczorne czytanie II części Dziadów. Niecodzienne czytanie odbyło się w scenerii zapalonych świec, by móc przez chwilę poczuć w sali lekcyjnej aurę mroczności i tajemniczości. Jadło na stole oraz kilka rekwizytów kojarzonych ze słowiańskim obrzędem dziadów pozwoliło przybliżyć nastrój cmentarnej kaplicy, w której Adam Mickiewicz umiejscowił wydarzenia dramatu.

            Sceny wzywania czyśćcowych dusz są centralnym motywem Dziadów. Ludzie zgromadzeni w kaplicy pragną ulżyć w cierpieniu pojawiającym się duchom zmarłych. W zamian duchy przynoszą żyjącym wyraźne przestrogi i przesłania moralne wyciągnięte z własnych  doświadczeń życiowych. Ukazana moralność ludowa sugeruje powinność kierowania się w życiu uczciwością i szacunkiem do innych, a surowość tejże moralności polega na przekonaniu, że nie ma winy bez kary. Każdy popełniony względem drugiego człowieka haniebny czyn niesie za sobą przykre konsekwencje.

            Siódmoklasiści wspaniale wcielili się w swoje role, nie tylko przywdziewając stosowne stroje, ale przede wszystkim poddając tekst ciekawej interpretacji. Może dzięki temu spotkaniu uczniowie nie będą kojarzyli Dziadów z trudną i nudną lekturą. Miejmy nadzieję, że zapadną im w pamięć ważne przesłania utworu i  dawne ludowe obrzędy, z których tradycji czerpiemy do dziś.