MĄDRZY CYFROWI to pierwszy ogólnopolski program, którego głównym celem jest edukacja uczniów w zakresie wartości, połączona z podnoszeniem ich kompetencji cyfrowych i rozwijaniem postaw odpowiedzialności społecznej. Projekt realizowany jest przez Fundację “ABCXXI – Cała Polska czyta dzieciom” przy wsparciu Google.org.
Program Mądrzy Cyfrowi jest odpowiedzią na wyzwania współczesnego świata. Nikt już dziś nie wyobraża sobie życia i pracy bez smartfonów czy Internetu. Nowe technologie ułatwiają kontakty i pracę, oszczędzają czas, umożliwiają dostęp do informacji i miejsc nieosiągalnych osobiście. Ale są to tylko narzędzia. To my, użytkownicy, decydujemy, w jaki sposób i do czego je wykorzystać. I tu wkracza potrzeba posiadania wewnętrznego GPS-u, systemu zasad i cech charakteru, które pomagają w podejmowaniu właściwych decyzji - mówiła Irena Koźmińska, prezes Fundacji, inaugurując Program.
Jak powiedział Jack Ma, założyciel i Prezes Grupy Alibaba na Światowym Forum Ekonomicznym w Davos, do 2030 roku roboty mogą zastąpić 800 mln miejsc pracy. Edukacja to obecnie duże wyzwanie. Nauczyciele muszą przestać uczyć wiedzy, musimy zacząć uczyć czegoś wyjątkowego, w czym maszyny nigdy nas nie dościgną. To są miękkie umiejętności: wartości, wiara, niezależne myślenie, praca zespołowa, troska o innych - dodał.
My tez postanowiliśmy wziąć udział w tym programie. W pierwszym tygodniu ferii zimowych grupa uczniów i nauczycieli naszej szkoły spotykała się codziennie, by podczas zajęć warsztatowych młodzież została wprowadzona w świat wartości, takich jak: szacunek, uczciwość, mądrość oraz odwaga cywilna. Uczniowie w kreatywny sposób poznawali wartości, dyskutowali o nich, a także uczyli się podczas ćwiczeń praktycznych ich rozpoznawania i nazywania, tak by w codziennym życiu umiejętnie je okazywać i nimi się kierować. Jednocześnie podczas zajęć ich uczestnicy rozwijali umiejętności cyfrowe, ucząc się tworzenia oraz obrabiania grafik i zdjęć, podstaw montażu trójwymiarowego wideo, narzędzi do pracy w chmurze, czy zasad bezpiecznego i odpowiedzialnego korzystania z Internetu.
Dokumenty Google, Canva, Pixabay, Padlet, Pixlr, Thinglink to narzędzia, które wspólnie poznawaliśmy podczas zajęć prowadzonych metodą design thinking czyli myślenia projektowego stworzoną na amerykańskim Uniwersytecie Stanforda w Dolinie Krzemowej. Wspólnie przeszliśmy jej kolejne etapy: empatyzację, definiowanie problemu, generowanie pomysłów, budowanie prototypów i testowanie. Pięć dni zajęć - pięć etapów, mnóstwo ciekawych form pracy - głośne i ciche burze mózgów, tworzenie map empatii, dyskusje na temat anegdot i bajek filozoficznych, gadające ściany. Wbrew początkowym obawom nauczycieli prowadzących warsztaty uczniowie świetnie się w nich odnaleźli. Pracując i ucząc się wspólnie doskonale się bawili. Efektem ich działań było powstanie projektu społecznego, któremu nadali nazwę #komputer40+. Przez kolejne tygodnie będą się starali ten projekt zrealizować. O jego szczegółach napiszemy wkrótce.
Na zakończenie feryjnych warsztatów wszyscy uczestniczący w nich uczniowie otrzymali stosowne certyfikaty udziału.