• 5. Gminny Przegląd Pieśni i Poezji Patriotycznej
          • 5. Gminny Przegląd Pieśni i Poezji Patriotycznej

          •  

             

            Jednym z punktów programu obchodów Święta Niepodległości w naszej Gminie był zorganizowany w Skansenie Bojowym I Armii Wojska Polskiego w Mniszewie piąty już Gminny Przegląd Pieśni i Poezji Patriotycznej. Wystąpili w nim uczniowiowie placówek oświatowych z terenu Gminy Magnuszew prezentując swoje interpretacje utworów muzycznych i literackich o tematyce niepodległościowej.

            Oczywiście nie zabrakło i reprezentantów Szkoły w Rozniszewie. Wystąpił nasz szkolny chór z solistami Mateuszem Bobrowskim i Kingą Talagą przygotowany przez panie Mariolę Cholewę i Małgorzatę Kościńską. Wszystkim uczestnikom Przeglądu podziękował pan Marek Drapała - Wójt Gminy Magnuszew wręczając pamiątkowe dyplomy i albumy o Józefie Piłsudskim.

             

        • "Artystyczna" wycieczka do Kazimierza
          • "Artystyczna" wycieczka do Kazimierza

          •  

             

            Dwudziestoosobowa grupa uczniów ze starszych klas wraz z opiekunami: p. Małgorzatą Kościńską, p. Leszkiem Owczarczykiem i p. Jackiem Matlakowskim wybrała się na „artystyczną” wycieczkę do Kazimierza. Głównym celem wyprawy było miejscowe Muzeum Nadwiślańskie. Tam młodzież obejrzała bardzo interesującą wystawę zbiorową największych polskich grafików. Wszyscy byli pod wrażeniem wielkiej wyobraźni twórczej autorów oraz różnorodności zastosowanych technik graficznych.

            Następnie, w części warsztatowej, rozniszewscy graficy wykonali własne dzieła -  linoryty. Trzeba przyznać, że talent i twórcze zaangażowanie naszych uczniów oraz fachowa pomoc instruktorek zaowocowały całkiem interesującymi pracami. Być może niektóre z nich znajdą się na wystawie w Galerii „Na piętrze”… 

            Po zajęciach był czas na krótkie zwiedzanie miasta i obowiązkowy zakup kazimierskich kogutów. Powrót do Rozniszewa odbył się już inną drogą. Postanowiliśmy skorzystać z wiślanego promu i po krótkim rejsie wylądowaliśmy u stóp zamku w Janowcu. Niestety, na zwiedzanie ruin zamku zabrakło już czasu. Ten obiekt zostawiamy sobie na później…

             

        • Przed Świętem Zmarłych
          • Przed Świętem Zmarłych

          •  

             

            Jutrzejsze święto Wszystkich Świętych kieruje nasze myśli ku Tym, których już wśród nas nie ma. Również uczniowie naszej szkoły pamiętają w tych dniach o miejscach pamięci narodowe, którymi się opiekują. Już od poniedziałku porządkowali je, stawiali kwiaty i zapalali biało-czerwone znicze. Tak było przy Grobie Koczergi w Zagrobach, pomniku Powstańców 1863 roku w Anielinie, Kopcu Kościuszki i Pomniku Poległych, Zaginionych i Pomordowanych Mieszkańców Zapilcza w Rozniszewie.

            Uporządkowaliśmy również mogiły żołnierskie na miejscowym cmentarzu. Pod Pomnikiem Powstańców na tymże cmentarzu także postawiliśmy kwiaty i zapaliliśmy znicze. Wybrali się tam dziś między innymi uczniowie klasy drugiej. Zapalili kolejne znicze i chwilę pomyśleli o poległych, o tym za co oddali swe życie.

             

        • Koncert muzyki Flamenco
          • Koncert muzyki Flamenco

          •  

             

            Od wielu już lat nasza szkoła korzysta z usług piaseczyńskiej Agencji Artystycznej „Promocja” Eugeniusza Chudak-Morzuchowskiego. Dzięki tej współpracy możemy poznawać najróżniejsze rodzaje muzyki, wspaniałych wykonawców i ich warsztat pracy. Dzisiejszy koncert poświęcony był muzyce Flamenco. Pan Eugeniusz przywiózł trójkę prawdziwych pasjonatów tej hiszpańskiej muzyki: gitarzystów - Franciszka Lewockiego i Jakuba Wagnera oraz tancerkę i nauczycielkę flamenco Martę Mieszczanek.

            Dzięki nim mogliśmy zapoznać się z kulturą flamenco wywodzącą się z położonej na południu Hiszpanii Andaluzji. Dowiedzieliśmy się czym różni się gitara flamenco od gitary klasycznej, poznaliśmy też inne instrumenty używane przez muzyków flamenco – kastaniety, rodzaj grzechotek używanych przez muzyków i tancerzy do podkreślania rytmu, skrzynkę, po hiszpańsku cajón, drewniany instrument perkusyjny pochodzący z Afryki, na którym wykonawca siedzi podczas koncertowania. Okazało się, że ważnymi instrumentami flamenco są… ręce i nogi.

            Panowie Kuba i Franek próbowali nauczyć uczniów dwóch rodzajów klaskania i zademonstrowali najpierw iście wirtuozowski pokaz utworu wyklaskanego jedynie za pomocą rąk, a następnie zabawę andaluzyjskich dzieci „bocian i żaba”, dzięki której opanowują one niełatwą sztukę klaskania już od najmłodszych lat. Tempo „zabawy” było tak zawrotne, że w końcu straciliśmy pewność kto, kogo zjada – bocian żabę czy żaba bociana.

            Pani Marta zaprezentowała nam z kolei charakterystyczny taniec i strój tancerki flamenco. Momentami mieliśmy wrażenie, że to taniec dominuje nad muzyką, a tancerka dyktuje rytm całego pokazu. Ciekawie jest poznawać dzięki muzyce inne narody i ich kultury. Jesteśmy pewni, że nie było to ostatnie w naszej szkole muzyczne spotkanie ze sztuką.

             

        • Sprawa wagi ciężkiej
          • Sprawa wagi ciężkiej

          •  

             

            W ostatnich dniach października Rada Uczniów przeprowadziła akcje ważenia uczniowskich plecaków. Wszyscy ciekawi byliśmy, ile ważą dźwigane przez dzieci tornistry. Skontrolowano prawie wszystkie plecaki najmłodszych uczniów i większość tych, które nosi młodzież z klas najstarszych. Okazuje się, że tornistry są mocno przeładowane. U maluchów wiele przekracza 10% wagi, a i starsi uczniowie także mają co dźwigać. Powodem nadwagi z pewnością jest znaczna ilość podręczników, zeszytów i ćwiczeniówek wymagana na lekcjach każdego dnia, ale także nieroztropność samych uczniów.

            Zuzia Kruk i Mateusz Bobrowski, którzy przeprowadzili tę akcję zauważyli, że niektórzy noszą w plecakach zupełnie niepotrzebne  w danym dniu podręczniki, że dźwigają np. po dwa pękate piórniki, że noszą zabawki, maskotki i ogromne butle napojów. Aby ratować poważnie zagrożone kręgosłupy kolegów Rada Uczniów proponuje:

            1. Starannie pakować się do szkoły – zabierać wyłącznie te podręczniki i zeszyty, które są rzeczywiście w danym dniu niezbędne.
            2. Wspólnie z wychowawcami i dyrekcją szkoły zastanowić się nad możliwością pozostawiania części wyposażenia uczniowskiego w szkole.
            3. Ograniczyć do minimum ilość piórników, napojów i zabawek.

             

        • Pasowanie na przedszkolaków
          • Pasowanie na przedszkolaków

          •  

             

            25 października 2019 r. w naszej szkole odbyła się bardzo ważna uroczystość. Dzieci z oddziału przedszkolnego – Wesołe Wiercipięty zostały pasowane na przedszkolaków. Pasowania dokonała Pani Dyrektor, która dotykała każdego malucha ołówkiem, włączając go do grona przedszkolaków. Uroczystość pasowania na przedszkolaka rozpoczęła się od powitania gości i krótkiej części artystycznej, w czasie której Wesołe Wiercipięty zaprezentowały swoje umiejętności. Były wierszyki i piosenki.

            Potem przedszkolaki złożyły przyrzeczenie, obiecały że będą grzecznie bawić się i fikać, wszystko zjadać z talerzyka, nie będą grymasić i szlochać, nauczą się dziękować i pięknie zachować oraz, że będą zuchami i dobrymi kolegami. Na pamiątkę tego szczególnego dnia otrzymały przypinki z logo grupy, dyplomy, książki oraz rożki obfitości.

             

        • #CodeWeek 2019
          • #CodeWeek 2019

          •  

             

            W dniach 5 – 20 października 2019 roku odbyła się siódma już edycja Europejskiego Tygodnia Kodowania (#CodeWeek2019). To bardzo wesołe wydarzenie społeczne, którego celem jest promowanie kompetencji z zakresu programowania i zachęcanie osób w każdym wieku do rozpoczęcia przygody z programowaniem. Nasza szkoła skorzystała z zaproszenia do wzięcia udziału w tym przedsięwzięciu.

            Nauczyciele informatyki naszej szkoły państwo Iwona i Tomasz Dymkowie oraz pani Ewa Kościelnik zaplanowali wydarzenie „Kodujemy z naszą klasą” polegające na zabawie w kodowanie podczas lekcji informatyki w klasach I – VIII i zajęć z programowania odbywających się w klasach I – III. Wydarzenie zostało zgłoszone na stronie organizatorów międzynarodowej akcji https://codeweek.eu/events dzięki czemu Rozniszew i nasza szkoła zostały umieszczone na ogólnoświatowej mapie Tygodnia Kodowania.

            Uczniowie wszystkich klas bawili się w kodowanie dzięki aktywnościom zamieszczonym na stronie https://hourofcode.com/pl/learn , skąd wybierali głównie wizualne programowanie blokowe dotyczące popularnej gry Minecraft. Niektórzy, szczególnie uczniowie klas starszych próbowali swoich sił w programowaniu w języku JavaScript korzystając z aktywności „Milczący nauczyciel”.

            Jednym programowanie przychodziło z łatwością, inni mieli trochę kłopotów, ale jeśli koduje się z całą klasą zawsze znajdzie się ktoś, kto ruszy z pomocą. Jedno jest pewne – wszyscy uczestnicy świetnie się bawili i z pewnością niejeden uczeń wrócił do kodowania na domowym komputerze. Ci, którym udało się w ciągu jednej lekcji uporać się ze swoim zadaniem mogli wydrukować specjalne imienne certyfikaty. Natomiast certyfikat udziału w #CodeWeeK2019 otrzymał organizator szkolnej akcji pan Tomasz Dymek.

             

             

        • Ślubowanie pierwszoklasistów
          • Ślubowanie pierwszoklasistów

          •  

             

            Nadszedł wreszcie długo oczekiwany przez naszych pierwszoklasistów dzień, dzień w którym zostaną pasowani na ucznia i złożą ślubowanie na sztandar szkoły. Przygotowania do tego ważnego dla nich wydarzenia trwały już od dawna. Pod czujnym okiem swojej wychowawczyni, pani Marioli Cholewy, uczniowie pierwszej klasy szlifowali swoje umiejętności aktorskie, recytatorskie i wokalne. Gdy odwiedziliśmy pierwszaków tuż przed ślubowaniem w ich klasie trwały jeszcze poprawki strojów, przejęte mamy poprawiały niesforne kosmyki włosów, a nie mniej przejęta wychowawczyni udzielała ostatnich rad i wskazówek. A potem…, potem wszystko potoczyło się zgodnie ze scenariuszem.

            Uroczystość rozpoczęli pierwszoklasiści swoim występem. Oprócz zaproszonych rodziców, uczniów i nauczycieli pojawił się gość specjalny – Dobra Wróżka. Niestety nieoczekiwanie pojawiła się również Zła Wróżka, która urażona brakiem zaproszenia rzuciła na dzieci zły czar. Ale od czego są dobre wróżki. To właśnie Dobra Wróżka znalazła sposób by je odczarować. Poleciła dzieciom, aby udały się do trzech krain. Tam czekają na nie zadania do wykonania. Jeśli uda się je poprawnie wykonać nagrodą będzie symbol każdej z krain. Pierwszaki wyruszyły więc w podróż.

            Po drodze okazało się, że na małych uczniów czekały dodatkowe zadania przygotowane przez ósmoklasistów – marsz w za dużych butach, chodzenie z książką na głowie oraz wypicie tajemniczej mikstury, a w odwiedzanych krainach kolejno – pierwszy poważny sprawdzian ze znajomości Ojczyzny, podstawowych wiadomości o szkole, śpiewu i gry na instrumentach oraz bezpiecznego poruszania się po ulicy. Mieli także udowodnić, że potrafią być grzeczni i żyć w przyjaźni. Ze wszystkimi zadaniami pierwszacy poradzili sobie znakomicie o czym świadczą zdobyte i wręczone Dobrej Wróżce symbole: klucz wiolinowy z Krainy Muzyki, serce z Krainy Miłości oraz sowa i książka z Krainy Wiedzy i Mądrości. Sprawiły one, że zrzuciła ona z nich złe zaklęcie i udobruchała Złą Wróżkę. Dzięki temu pasowanie na ucznia i ślubowanie mogły się odbyć.

            W role Dobrej i Złej Wróżki wcieliły się uczennice klasy ósmej: Zuzia Zbyszyńska i Ola Walencik. Przygotować bajkową część uroczystości pomogła wychowawczyni klasy ósmej pani Anna Owczarczyk.

            Tekst roty ślubowania odczytała pani dyrektor Agnieszka Suska, a potem rozległo się gromkie „Ślubujemy!” całkiem już pewnych siebie pierwszoklasistów. Każdy z nich został następnie oficjalnie pasowany na ucznia Szkoły Podstawowej w Rozniszewie za pomocą wielkiego, niebieskiego ołówka przez panią dyrektor. Wręczyła ona nowym uczniom legitymacje szkolne, a pani Mariola pamiątkowe teczki na szkolne świadectwa i dyplomy. Tych ostatnich oby było jak najwięcej. Swoje prezenty wręczyli też swoim pociecho rodzice.

            Jeszcze tylko pamiątkowa fotografia i można się było udać do klasy na słodki poczęstunek, o który zadbały oczywiście kochane mamy.

             

             

        • Rekord w Pierwszej Pomocy
          • Rekord w Pierwszej Pomocy

          •  

             

            Dziś w samo południe już po raz siódmy tysiące uczestników podjęło próbę pobicia Rekordu w Pierwszej Pomocy w ramach akcji „Ratujemy i uczymy ratować” organizowanej przez WOŚP. Punktualnie o godzinie 12:00 w całej Polsce przez pół godziny trwała próba pobicia rekordu, w której udział wzięło aż 1 399 instytucji i aż 144 867 osób! Nasza szkoła również wzięła udział w tym przedsięwzięciu.

            16 października - to nie przypadkowa data - dziś obchodzimy Europejski Dzień Przywracania Czynności Serca. Dzień ten obchodzony jest od 2013 roku z inicjatywy Europejskiej Rady Resuscytacji. Jego celem jest popularyzacja wiedzy na temat zasad udzielania pierwszej pomocy w stosunku do osoby, u której wystąpiło nagłe zatrzymanie krążenia. Fundacja WOŚP uczestniczy w nim od samego początku. Próba bicia Rekordu jest zatem świetną okazją do wspólnej nauki resuscytacji i podstawowych czynności ratujących życie przez najmłodszych i najstarszych. 

            W samo południe spotkaliśmy się na sali gimnastycznej. Uczniowie prawie wszystkich klas mogli spróbować swoich umiejętności w zakresie resuscytacji i udzielania pierwszej pomocy. Mieli do dyspozycji sześć szkolnych fantomów do nauki sztucznego oddychania i masażu serca. Pomagali im nauczyciele, szkolna pielęgniarka i strażacy z miejscowej, rozniszewskiej OSP, którzy przybyli na wydarzenie ze specjalistycznym sprzętem do udzielania pierwszej pomocy. Bezpośrednio w akcji wzięło udział 112 uczniów, nie liczymy oczywiście przedszkolaków. Dzieci z oddziałów przedszkolnych były na sali, ale na razie tylko uważnie się wszystkiemu przyglądały. Może już w przyszłym roku i one będą uczyły się jak udzielać pierwszej pomocy.

             

        • Dzień Nauczyciela
          • Dzień Nauczyciela

          •  

             

            Dzień Edukacji Narodowej wypadł w tym roku szkolnym w poniedziałek i tradycyjnie już był dniem wolnym od zajęć dydaktycznych. Dlatego Rada Uczniów naszej szkoły postanowiła złożyć życzenia swoim pedagogom i wszystkim pracownikom szkoły już w piątek 11-go października.

            Cała społeczność szkolna spotkała się na zorganizowanym z tej okazji uroczystym apelu. Uczniowie zaprezentowali przygotowany przez siebie program artystyczny. Były okolicznościowe wiersze i piosenki oraz życzenia, kwiaty i laurki. Na koniec tej części spotkania wszyscy uczniowie odśpiewali gromkie "Sto lat!". W przygotowaniach całości pomagał swoim podopiecznym opiekun Rady Uczniów pan Leszek Owczarczyk. Pomagał nie tylko w przygotowaniach, ale akompaniował swoim wychowankom na gitarze.

            Do życzeń dołączyła się również pani dyrektor Agnieszka Suska. Każdemu ze swoich pracowników życzyła radości z pracy, sukcesów i życiowej pomyślności. Całkiem przyjemne są w szkole takie dni.

             

        • Wycieczka na Jurę Krakowsko-Częstochowską
          • Wycieczka na Jurę Krakowsko-Częstochowską

          •  

             

            W poniedziałek, ostatni dzień września i w dwa pierwsze dni października, uczniowie klas piątych, szóstej i kilkoro z siódmej wybrali się na wycieczkę do Olsztyna koło Częstochowy, aby poznać ciekawe miejsca Jury Krakowsko-Częstochowskiej. Bazę noclegową i żywieniową stanowił Hotel Jurajski Olsztyn. Warunki noclegowe były bardzo dobre, uczniowie mieszkali w pokojach 4 i 6 osobowych. Wiadomo im więcej tym fajniej, bo jak to na wycieczce, niektórzy planowali nie spać wcale, ale to były tylko marzenia. Jedzenie było bardzo dobre tak, że nikt nie chodził głodny.

            Pierwszego dnia gdy dotarliśmy na miejsce, po krótkim odpoczynku wyruszyliśmy do pobliskich kamieniołomów, oczywiście zaopatrzeni w młotki. Aby dostać się na miejsce należało pokonać trasę krętymi ścieżkami i nie był to spacerek jak u nas na Mazowszu. W górę i w dół, w górę i w dół, czasami to wspinanie się było męczące. Ale było warto się trochę pomęczyć, kamieniołom okazał się być pięknym miejscem, w którym można było podziwiać różnobarwne skały wapienne, zajrzeć do jaskiń, poszukać skarbów. Uczniowie szukali krzemienia, amonitów, skamieniałości z odbitymi muszlami. Poszukiwania były pełne rywalizacji (zdrowej!), każdy chciał znaleźć najwspanialszy okaz. Powrót do hotelu to spacer po wzgórzach dookoła zamku, na których można było spotkać stada pasących się tam owiec. Najwyższe wzniesienie zdobyte przez nas pierwszego dnia, przy bardzo silnym wietrze, to „Mały Giewont”. Jak tylko zobaczyliśmy cel naszej wyprawy jasne okazało się skąd taka nazwa. Góra mniejsza niż prawdziwy, tatrzański Giewont, ale było ekstremalnie, dobrze że tych najszczuplejszych wycieczkowiczów wiatr nam nie porwał.

            W godzinach popołudniowych odbyły się warsztaty ekologiczne - zajęcia lepienia z gliny. Uczestnicy mieli za zadanie ulepić z tego, miejscowego materiału zwierzęta żyjące w epoce jurajskiej. Po kolacji wybraliśmy się na nocne zwiedzanie zamku, było ciekawie, trochę strasznie i mokro, bo lekko zmoczył nas deszcz.

             Drugi dzień wycieczki rozpoczął się od zwiedzenia zamku w Bobolicach. Zamek położony był na malowniczym, skalistym wzgórzu. To jedna z bardziej znanych warowni leżących na Szlaku Orlich Gniazd. Zamek stanowi ciekawy przykład budowli, która po wiekach bycia ruiną została odbudowana w czasach współczesnych. Następnie szlakiem przeszliśmy do bliźniaczego zamku w Mirowie, po drodze odwiedzając jaskinię „Stajnia”. Znowu mogliśmy delektować się pięknymi widokami.

            W drugiej części dnia przewodnik zabrał nas na podziwianie pięknych panoram ze wzniesienie Małe  Towarne, z którego jest piękny widok na Częstochowę (tylko 12 km od Olsztyna), zamek Olsztyn oraz okoliczne lasy i wzgórza. Następnie podążając na północ udaliśmy się na kolejne wzniesienie, ty razem Duże Towarne. U podnóża góry znajduje się Jaskinia Towarna, zwana też Jaskinią Niedźwiedzią. To tu odnaleziono szczątki niedźwiedzi jaskiniowych i ślady pobytu ludzi ze środkowego paleolitu. Początkowe odcinki jaskini są dostępne dla każdego, dalej już tylko w kucki i na kolanach, oraz z latarką można zobaczyć wnętrze jaskini. Było ciekawie i bardzo interesująco.

            Trzeci dzień to niestety już droga powrotna do domu, ale czekały nas jeszcze bardzo ciekawe przystanki. Pierwszy z nich to Pustynia Błędowska. Pustynia położona jest na terenie Parku Krajobrazowego Orlich Gniazd, na granicy Wyżyny Olkuskiej i Wyżyny Śląskiej oraz pomiędzy Kluczami od wschodu i Błędowem od zachodu. Jej północną granicę wyznacza wieś Chechło. Przez obszar pustynny z zachodu na wschód, przepływa głęboką doliną rzeka Biała Przemsza, dzieląc ją na dwie nierówne części: mniejszą północną i większą południową. Łącznie Pustynia Błędowska zajmuje obszar około 32 km2. Ciekawostką jest to, iż jeszcze na początku XX wieku można było zaobserwować tam burze piaskowe oraz zjawisko fatamorgany, a na terenie pustyni zostały zrealizowane zdjęcia do filmowej ekranizacji "Faraona" oraz "W pustyni i w puszczy".

            Po spacerze na pustyni, poszukiwaniach mieszkańców i rozpoznawania roślinności oraz małych wykopaliskach wyruszyliśmy do Ojcowskiego Parku Narodowego. Tam naszym celem było zwiedzanie Groty Łokietka. Z jaskinią wiąże się legenda o Władysławie Łokietku, który schronił się w niej na okres około 6 tygodni po ucieczce z Krakowa przed wojskami czeskiego króla Wacława II. Do wejścia prowadzi wąska szczelina skalna o długości 20 metrów (pozostałość korytarza, którego strop zawalił się). Korytarz zwany Głównym prowadzi do Sali Rycerskiej o wymiarach 25 × 10 metrów, z którego wychodzą dwa korytarze: schodami w dół do tak zwanej Sypialni (sztucznie przebity w roku 1974 przez górników) oraz tak zwanej Kuchni, sali znajdującej się blisko powierzchni ziemi (ze stropu zwisają korzenie drzew). Sypialnia jest największą salą jaskini o wymiarach 20 × 30 metrów. Szata naciekowa Jaskini Łokietka jest uboga, zachowała się tylko w niedostępnych miejscach. Łączna długość korytarzy i komór wynosi około 270 metrów, temperatura zaś 7–8 °C.

            Udało nam się również zobaczyć na koniec Zamek na Pieskowej Skale i zrobić pamiątkową fotografię pod Maczugą Herkulesa – symbolem Ojcowskiego Parku Narodowego. Po pożegnaniu z przewodnikiem ruszyliśmy do domu, niestety to długa droga, więc aby przeżyć odwiedziliśmy McDonalda w Kielcach. Bez tego, jak twierdzą uczniowie, wycieczka nie jest udana. Wróciliśmy do Rozniszewa późnym wieczorem - cali i zdrowi, zmęczeni, ale pełni wrażeń i zadowoleni.

             

        • Apel w mniszewskim skansenie
          • Apel w mniszewskim skansenie

          •  

             

            We wtorek, 24 września, w Centrum Kultury i Tradycji Historycznej przy Skansenie Bojowym I Armii Wojska Polskiego w Mniszewie odbył się patriotyczny apel upamiętniający 80. Rocznicę Wybuchu II Wojny Światowej. W części artystycznej, zatytułowanej "Nigdy więcej wojny", wystąpili uczniowie szkół naszej gminy. Wśród nich znaleźli się również i nasi reprezentanci, którzy swoje recytacje, scenki i piosenki przygotowywali na tę okazję już od wakacji. Przygotowania odbywały się podczas zajęć teatralnych prowadzonych w naszej szkole w ramach relizacji programu Cztery pory roku.

            Cztery Pory Roku to projekt, którego  celem głównym jest zwiększenie zaangażowania  lokalnej społeczności , mieszkańców,  rodziców, nauczycieli, organizacji pozarządowych w formie wolontariatu w  działania na rzecz rozwiązywania problemów  175 dzieci i młodzieży, zamieszkujących teren powiatu kozienickiego w okresie od 1 maja 2019 r. do 31 października 2020 r. Realizatorem projektu jest Stowarzyszenie  WESOŁE SŁONECZKA Z CECYLÓWKI  we współpracy z gminami: Magnuszew i Głowaczów  .

            Jednym z  zadań realizowanych zgodnie z projektem są warsztaty  teatralne, które w okresie  wrzesień- listopad odbywają  się na terenie 2 gmin – partnerów projektu.

            W trakcie warsztatów dzieci wraz z trenerem  przygotowują spektakl nawiązujący do 80 rocznicy wybuchu II Wojny Światowej. Przygotowany spektakl uczestnicy  prezentują swoim mieszkańcom. W trakcie warsztatów  dzieci maja możliwość poszerzyć swoja wiedzę historyczną oraz nauczyć się być na scenie i prezentować zdolności aktorskie – wcielać w różne postacie.

            Pierwsze zajęcia teatralne zakończone przedstawieniem dla  mieszkańców odbyły się w miesiącu wrześniu na terenie Gminy Magnuszew.

            Warsztaty były dużym sukcesem i cieszyły się ogromnym  powodzeniem. Wszystkie dzieci bardzo chętnie pracowały  a przygotowany spektakl był imponujący i dostarczył wiele wrażeń wykonawcom i odbiorcom. Zajęcia rozwijają u dzieci umiejętności twórczej ekspresji, wpływają na kształtowanie intelektu, rozwijają kreatywność oraz poprzez zabawę przełamują  bariery własnej nieśmiałości.

            Warsztaty dostarczyły  uczestnikom dużo radości,  a  przygotowany  spektakl wielu wzruszeń.

            Zachęcamy również do obejrzenia relacji filmowej z tego wydarzenia przygotowanej przez ekipę telewizji Nasz Powiat z Kozienic.

             

             

        • Wybory Rady Uczniów
          • Wybory Rady Uczniów

          •  

             

            W czwartek, 19 września, odbyły się w naszej szkole wybory do Rady Uczniów. Automatycznie, jej członkami stali się przewodniczący klas VIII-IV - Aleksandra Walencik, Zuzanna Kruk, Oliwia Jendrzejewska, Jakub Sikorski, Adrianna Lewandowska, oraz Karol Kuźniak. W skład Komisji Wyborczej wchodziły wyżej wymienione osoby oraz uczniowie nie kandydujący, którzy byli w poprzedniej kadencji Rady Uczniów - Dawid Król, Mikołaj Działkowski, Szymon Okoń, Zuzanna Bogucka. Każdy ze 123 uczniów mógł zagłosować na trzech kandydatów. W wyborach oddano 120 głosów, z czego 117 było ważnych.

            Dzięki sprawnej pracy Komisji, od razu po ustaleniu wyników został odczytany podczas apelu protokół stwierdzający, iż do Rady Uczniów dostało się 7 osób: Zuzanna Dyga, Mateusz Bobrowski, Kinga Walencik, Paulina Michalczyk, Kacper Kowal, Michał Figlewicz oraz Tomek Marchewka. Ukonstytuowana Rada Uczniów wybrała spośród swojego grona przewodniczącą Zuzannę Dygę, jej zastępcę Mateusza Bobrowskiego, skarbnika, którym została Paulina Michalczyk oraz rzecznika praw uczniów klas I-III Zuzannę Kruk. Opiekunem Rady został Pan Leszek Owczarczyk.

            Mamy nadzieję, że tegoroczny samorząd uczniowski będzie realizował wszystkie swoje ambitne plany. Kandydaci serdecznie dziękują za wszystkie oddane na nich głosy.

                                                                                                    Zuzanna Kruk, klasaVII

             

        • Narodowe czytanie 2019
          • Narodowe czytanie 2019

          •  

             

            Podczas tegorocznej, ósmej już odsłony akcji Narodowe Czytanie, Para Prezydencka zaproponowała do czytania  Nowele polskie. Prezydent Andrzej Duda z Małżonką dokonali wyboru z ponad stu propozycji tytułów przesłanych do Kancelarii Prezydenta. Pan Prezydent z małżonką przedstawili listę ośmiu polskich nowel, z której my wybraliśmy "Katarynkę" Bolesława Prusa.

            –  Jest to wybór tekstów, których wspólnym mianownikiem jest polskość w połączeniu z treściami uniwersalnymi, refleksją nad człowiekiem i społeczeństwem. Ich zwięzła forma idzie w parze z mistrzostwem stylu i plastycznością, która pozostawia w umysłach czytelników niezapomniane wrażenia. (…) Dziś teksty te nie straciły nic ze swej aktualności. Uczą nas, że w życiu powinniśmy kierować się szlachetnością i solidarnością, że nie wolno nam stracić wrażliwości na ludzką krzywdę ani zapomnieć o naszej historii – napisał w specjalnym liście Prezydent RP Andrzej Duda.

            "Narodowe czytanie w naszej szkole odbyło się w piątek, 6 września, dokładnie w przeddzień akcji ogólnopolskiej. Tekst noweli Prusa czytało kilkanaście osób - dzieci i dorosłych. Z zaproszenia do wspólnego czytania skorzystali absolwenci naszej szkoły panowie Jerzy Rokita i Michał Korczak (obecnie radny Gminy Magnuszew), zaprzyjaźniona ze szkołą emerytowana nauczycielka pani Halina Kisielowa oraz jej córka - lekarz okulista pani Olga Żydecka. "Katarynkę" czytali nasi nauczyciele - pani Iwona Dymek oraz państwo Anna i Leszek Owczarczykowie, a także liczna ekipa uczniów z klas III-VIII.

            Ogromną niespodzianką okazało się spotkanie z kataryniarzem warszawskim, panem Piotrem Botem i jego papugą arą Carlosem. Pan Piotr nie tylko zagrał na swoim 80-kilogramowym instrumencie wiele starych i współczesnych melodii ale również barwnie opowiedział o katarynce. Dowiedzieliśmy się jak ten instrument działa, co wspólnego ma ze współczesnym komputerem i wielu innych równie ciekawych rzeczy. Szczęściarz Karol z klasy czwartej mógł nawet na niej zagrać i przymierzyć prawdziwy, wiekowy szapoklak jeśli wiecie co to jest, a jeśli nie wiecie to popatrzcie na zdjęcia.

            Prawdziwą furorę zrobił jednak Carlos - Ara (Ararauna). Ten pokaźny, wzrost 80 cm, ptak nic nie robił sobie z gwaru, a w zasadzie wrzawy jaką powitali go uczniowie. Zachowywał się jak gwiazdor, okazał się ogromnym pieszczochem. Okazało się też, że zna kilka polskich słów. Chyba dzięki jego obecności "Narodowe czytanie 2019" na długo pozostanie w pamięci uczniów rozniszewskiej szkoły.


        • Inauguracja roku szkolnego 2019/2020 - udział w akcji "Przerwany Marsz..."
          • Inauguracja roku szkolnego 2019/2020 - udział w akcji "Przerwany Marsz..."

          •  

             

            W poniedziałek, 2 września, uroczyscie rozpoczęliśmy nowy rok szkolny 2019/2020. Trdycyjnie spotkaliśmy się najpierw w kościele parafialnym, gdzie uczestniczyliśmy we mszy świętej odprawionej przez księdza proboszcza Wojciecha Celucha. Podczas mszy ksiądz proboszcz poświęcił tornistry i przybory szkolne tegorocznych pierwszoklasistów.

            Bezpośrednio z kościoła poczet sztandarowy wraz z panią dyrektor Agnieszką Suską oraz przedstawicielami wszystkich klas, ksiedzem Wojciechem, rodzicami i gośćmi udał się pod rozniszewski Pomnik Pomordowanych i Zaginionych Podczas II Wojny Światowej Mieszkańców Zapilcza. Tam pomodliliśmy się, złożyliśmy wiązankę kwiatów i zapaliliśmy biało-czerwone znicze czcząc pamięć tych, dzięki którym możemy rok szkolny rozpocząć.

            Główna część uroczystości odbyła się w szkole. W tym roku szkolnym Rada Dzieci i Młodzieży Rzeczypospolitej Polskiej przy Ministrze Edukacji Narodowej RP wystąpiła z inicjatywą organizacji akcji „Przerwany marsz…”, polegającej na symbolicznym dokończeniu 2 września 2019 roku, przerwanego przez wybuch II wojny światowej, marszu do szkoły ówczesnej młodzieży. Planowana na pierwszy dzień szkoły akcja będzie okazją do tego, aby młodsze i starsze pokolenia mogły wspólnie przywitać nowy rok szkolny.

            Nasza szkoła przyłączyła się do udziału w tej akcji. Zaprosiliśmy do udziału w szkolnej uroczystości rozpoczęcia nowego roku szkolnego wszystkie Babcie i wszystkich Dziadków, osoby urodzone przed zakończeniem II wojny światowej, tj. przed 8 maja 1945 roku. Swoimi wspomnieniami z lat wojny podzieliła się z naszymi uczniami pani Barbara czerwińska, która w 1939 roku miała 10 lat. Gościliśmy też dwoje nieco tylko młodszych świadków tamtych czasów, panią Halinę Kisielową i pana Stanisława Piekarniaka. Wspólnie z nami mogli w ten symboliczny sposób dokończyć swój przerwany marsz do wiedzy. Wysłuchaliśmy również słów absolwenta i przyjaciela naszej szkoły pana Jerzego Rokity. Mówił o konieczności wracania do wspomnień tamtych okrutnych lat. Zapamiętaliśmy obietnicę pana Jurka, że spróbuje spisać historię czasów wojny i okresu powojennego naszej okolicy. Na zakończenie tej wzruszającej części uroczystości wysłuchaliśmy Hymnu Polskich Dzieci Wojny.

            Krótką relację wraz z kilkoma zdjęciami przesłaliśmy organizatorom akcji, którzy obiecali zamieścić je na Facebookowym fanpage akcji. Więcej informacji o akci na stronie

            www.przerwanymarsz.pl .

            W dalszej części uroczystości pani dyrektor Agnieszka Suska powitała ponad 160 uczniów i przedszkolaków, 20 nauczycieli i liczne grono zgromadzonych rodziców. Szczególnie ciepło zwróciła się do grupy pierwszaków, które z rąk starszych koleżanek otrzymały drobne upominki.

            Wszystkim życzyła sukcesów i owocnej pracy w nowym roku szkolnym. po uroczystości uczniowie rozeszli się do klas  na pierwsze spotkania z wychowawcami. Nowy rok szkolny właśnie się rozpoczął!

             

        • Dożywianie dzieci w szkole
          • Dożywianie dzieci w szkole

          •  

             

            Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Magnuszewie informuje, że w trybie przetargu nieograniczonego w sprawie wyboru wykonawcy zadania pod nazwą "Zakup wraz z dostawą gorących posiłków" została wybrana oferta złożona przez firmę Catering Ok, Maciej Sałek, ul. Chrobrego 39, 26-600 Radom. Cena brutto posiłku wynosi 5,24 zł za sztukę. Termin realizacji zamówienia od 16.09.2019 r. do 31.12.2019 r.

            Warunkiem korzystania z pomocy w formie posiłków dla dzieci w szkole w ramach realizacji programu wieloletniego "Posiłek w szkole i w domu" od miesiąca września 2019 roku jest złożenie wniosku wraz z dokumentami, których wykaz znajduje się poniżej.

            W gminie Magnuszew nieodpłatna pomoc w zakresie dożywiania dzieci przysługuje rodzinom, w których dochód na osobę w rodzinie nie przekracza kwoty 792,00 zł. Osoby zainteresowane powyższą formą pomocy proszone są o zgłaszanie się do GOPS w Magnuszewie (budynek Urzędu Gminy, parter, pokój nr 12) celem złożenia wniosku wraz z następującymi dokumentami:

            1.  nakaz płatniczy podatku rolnego za 2019 r.,
            2.  dowód opłaty składek KRUS za miesiąc poprzedzający złożenie wniosku,
            3.  dowód otrzymania renty lub emerytury za miesiąc poprzedzający złożenie wniosku i decyzja przyznająca świadczenie (w przypadku osób pobierających wymienione świadczenia),
            4.  zaświadczenie od pracodawcy o dochodach netto za miesiąc poprzedzający złożenie wniosku (w przypadku osób zatrudnionych),
            5.  dowód otrzymania alimentów za miesiąc poprzedzający złożenie wniosku oraz wyro sądowy zasądzający alimenty,
            6.  orzeczenie o grupie inwalidzkiej lub niepełnosprawności (w przypadku osoby niepełnosprawnej w rodzinie),
            7.  zaświadczenie lekarskie dokumentujące długotrwałą chorobę (jeśli taka występuje),
            8.  aktualne zaświadczenie o kontynuowaniu nauki przez osoby uczęszczające do szkół ponadgimnazjalnych i szkół wyższych,
            9.  w przypadku osób prowadzacych działalność gospodarczą opodatkowaną podatkiem dochodowym od osób fizycznych na zasadach określonych w przpisach o podatku dochodowym od osób fizycznych oświadczenie podatnika o okresie prowadzenia działalności gospodarczej w roku poprzednim,
            10.  w przypadku prowadzenia działalności na zasadach określonych w przepisach o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne - zaświadczenie z Urzędu Skarbowego zawierające informację o formie opodatkowania, dowód opłacenia składek w ZUS oraz oświadczenie osoby o wysokości dochodu.

             

        • Podręczniki na rok szkolny 2019/2020
          • Podręczniki na rok szkolny 2019/2020

          •  

             

            Chociaż to środek wakacji myślimy już o nowym roku szkolnym 2019/2020. Do szkoły zaczynają napływać nowe podręczniki. Tak jak w roku poprzednim uczniowie zostaną w nie zaopatrzeni przez szkołę. Wyjątkiem są podręczniki do nauki religii, które należy nabyć w księgarniach na własną rękę - zmieniło się wydawnictwo i tytuł. Materiały edukacyjne dla oddziałów przedszkolnych rodzice nabywają w szkole. Szczegółowe informacje o autorach i tytułach podręczników obowiązujących w nowym roku szkolnym w naszej szkole znajdą państwo w zakładce Podręczniki 2019/2020 w lewym menu.

        • Półkolonie letnie
          • Półkolonie letnie

          •  

             

            W poniedziałek 15 lipca rozpoczęły  się w naszej szkole 5-dniowe półkolonie dla grupy 30 uczniów. Organizacja półkolonii jest pierwszą z wielu atrakcji dla uczestników projektu pt. „Cztery Pory Roku” realizowanego przez Stowarzyszenie "Wesołe Słoneczka z Cecylówki” finansowanego ze środków Narodowego Instytutu Wolności - Centrum Rozwoju Społeczeństwa Obywatelskiego w ramach Programu Fundusz Inicjatyw Obywatelskich. Program objął swym zasięgiem 175 dzieci z terenów gmin Głowaczów i Magnuszew. Nad realizacją atrakcyjnego programu oraz bezpieczeństwem półkolonistów czuwała  doświadczona, 17-osobowa kadra kierowniczo – wychowawcza, w tym również  10 wolontariuszy. 

            Ten projekt to nie tylko półkolonie dla dzieci w okresie wakacyjnym, ale ponad roczny czas na różnego rodzaju warsztaty pozaszkolne wraz z kilkudniową wycieczką. W ramach projektu w ciągu roku szkolnego zostaną zorganizowane zajęcia pozalekcyjne z majsterkowania, zajęcia teatralne, językowe, historyczne, ekologiczne, rekreacyjne, plastyczne i kulinarne. Odbędą się również spotkania ze służbami mundurowymi, w tym z lokalnymi Ochotniczymi Strażami Pożarnymi. Wszystkie zajęcia i wyjazdy dla dzieci są bezpłatne.

            Półkolonie zaczęły  się wycieczkowym  wyjazdem do Centrum Nauki Kopernik w Warszawie. Dla większości  uczestników to była  już kolejna wizyta, ale atrakcje jakie spotykamy w „Koperniku” nigdy się nie nudzą, a poza tym jest ich tak wiele, że nie sposób podczas kilkugodzinnego pobytu się z nimi zapoznać. Warto poszerzać swoją wiedzę i umiejętności naukowo-techniczne, a szczególnie podane w tak atrakcyjny sposób.

            W kolejne dni czekało na uczestników  mnóstwo atrakcji i ciekawych zajęć.  Dużym zainteresowaniem i zaangażowaniem ze strony uczestników półkolonii cieszyły się zajęcia teatralne. Można było wykazać się pomysłowością, kreatywnością aby przekazać innym swoje odczucia i emocje. Wielkie brawa dla dziewczynek, ze starszej grupy, które pięknie zaprezentowały swoje umiejętności wokalne. Z resztą aktorskim umiejętnościom chłopców tez nic nie można zarzucić.

            Ogromne zainteresowanie i prawdziwy zachwyt wzbudziły zajęcia z majsterkowania. Każdy z uczestników musiał samodzielnie zbudować świecąca latarnię morską. Należy tu zwrócić uwagę na określenie „ świecącą”, bo większość  pierwszy raz montowała działający obwód elektryczny. Efekt końcowy był wspaniały.  Ale najwięcej emocji wzbudziło budowanie domku dla „Dziecka jajka”. Wszyscy dostali jajko, każdy musiał mu nadać imię i z takich samych, dla każdego,  materiałów zbudować domek. Domek miał chronić „dziecko” przed upadkiem z wysokości 2,5 m.  Pomysły były przeróżne, niestety tylko cztery jajka ocalały podczas lądowania.

            Świetnie bawiliśmy się w czasie „podchodów”. Dzieciaki miały okazję poznać najbliższą okolice i wykazać się kreatywnością i pomysłowością. Dotyczy to obu grup, bo jedna wymyślała zadania, a druga musiała je prawidłowo wykonać.

            Jak zwykle masa emocji  towarzyszyła  zajęciom  sportowych. Sprawdzone gry w ringo, czy  w dwa ognie jak zwykle okazały się niezawodne.  Podczas rywalizacji grup sportowych na sali gimnastycznej był wspaniały doping widzów i bojowy nastrój uczestników zmagań. Oczywiście na koniec nie zabrakło drobnych nagród i słodkich upominków. Niezastąpiona jak zawsze w takich sytuacjach była pani Zosia z miejscowego sklepu, która obdarowała wszystkich kolonistów lizakami.

            Półkolonie się szybko skończyły, ciekawe co będzie się działo już niedługo we wrześniu.

             

        • Dzień Kobiet
          • Dzień Kobiet

          •  

            Dziś od rana w szkole roznosiły się przyjemne zapachy - kwiatów i ciasta. Nietrudno zgadnąć dlaczego, wystarczy spojrzeć na kartkę z kalendarza - 8 marca - Dzień Kobiet. Męska część naszej szkolnej społeczności, wbrew wcześniejszym obawom niektórych dziewczynek,  nie zapomniała o tym święcie i przygotowała swoim koleżankom mnóstwo niespodzianek.

            W klasach lekcyjnych szkolne ławki zamieniły się w suto zastawione stoły, dziewczynki dostawały kwiaty cięte, doniczkowe i… lizakowe. Najważniejsze były jednak życzenia - te tradycyjne: zdrowia, szczęścia i wszelkiej pomyślności oraz jak to w szkole - samych piątek i szóstek na świadectwie, - i te mniej tradycyjne: szybkiego samochodu i przystojnego chłopaka. Kwiaty i życzenia otrzymały również panie uczące w naszej szkole.

            Świętowanie przy stole byłoby na dłuższą metę nudne, więc panowie pomyśleli też o rozrywkach ruchowych. Tu najpopularniejszy był mocno sprawnościowy twister.

            Wszystkim paniom odwiedzającym naszą stronę życzymy wszystkiego najlepszego!

             

        • Recytatorzy w Dworku na Długiej
          • Recytatorzy w Dworku na Długiej

          •  

            W czwartek, 7 marca, w wareckim Dworku na Długiej odbyły się Powiatowe Eliminacje do trzech konkursów recytatorskich: XXXVI Małego Konkursu Recytatorskiego, 42. Warszawskiej Syrenki oraz 64. Ogólnopolskiego Konkursu Recytatorskiego. W konkursie wzięło udział niemalże 90 uczestników z gmin Chynów, Grabów nad Pilicą, Magnuszew oraz Warka.

            W eliminacjach wzięła również udział nasza ekipa. Tym razem reprezentowali nas najmłodsi recytatorzy, którzy przebrnęli przez etap eliminacji szkolnych. Do Warki pojechali: Natalia Osińska, Hania Kuźniak (obie z oddziału przedszkolnego), Karol Kuźniak i Amelia Walencik (klasa III) oraz Maja Skowrońska i Kacper Staszewski (oboje z klasy II). Całą grupą opiekowała się podczas eliminacji pani Mariola Cholewa.

            Komisja konkursowa obradowała w składzie: Adolf Krzemiński oraz Marian Popis. W wyniku pracy Komisji naszej ekipie przyznano następujące kwalifikacje do następnego etapu i wyróżnienia: w kategorii przedszkola i zerówki wyróżnienia otrzymały Natalia Osińska i Hanna Kuźniak, w kategorii szkoły podstawowe - klasy I-IV - do następnego etapu zakwalifikował się Karol Kuźniak, a wyróżnienie otrzymała Amelia Walencik. W eliminacjach konkursu Warszawska Syrenka wyróżnienie otrzymała Maja Skowrońska.

            Partnerami Powiatowych Eliminacji trzech konkursów recytatorskich były samorządy gmin: Chynów, Grabów nad Pilicą, Magnuszew oraz Warka, które ufundowały  nagrody książkowe dla wszystkich laureatów. Tym ostatnim, jak i wszystkim uczestnikom serdecznie gratulujemy.