Zapraszamy na relację ze szkolnej, uczniowskiej debaty, która odbyła się 1-go lutego w naszej szkole.
PRACA DOMOWA - SZKOLNA KONIECZNOŚĆ CZY TORTURA?
WYJAZD DO RADOMIA
- 24
Gdy za oknem pogoda nie sprzyja krajoznawczym eskapadom, można doskonale spożytkować czas, odwiedzając teatr. Tak też zrobili uczniowie klas ósmych, którzy pod opieką wychowawczyń udali się do radomskiego Teatru Powszechnego im. Jana Kochanowskiego. W czasach, w których podstawowe wartości stają się szczególnie cenne, warto było przypomnieć sobie wzruszającą, pełną ciepła powieść autorstwa Frances Hodgson Burnett pt. “Tajemniczy ogród”. Ta niezwykle lubiana przez uczniów opowieść o przemianie na lepsze, o sile przyjaźni i pięknie otaczającego nas świata, pozytywnie wpłynęła na nastoje uczniów, którzy kontynuowali wycieczkę w dobrych humorach.
Wizyta w Trickoramie była dla ósmoklasistów zupełnie nowym doświadczeniem, gdyż zetknęli się po raz pierwszy z trickartowymi pracami na ścianach (wywodzącymi się ze street-artu). Malowidła oparte są na iluzji optycznej związanej z zastosowaniem niecodziennej perspektywy – anamorfozy, nazwanej także perspektywą dziwaczną. Prace trickartowe nabierają sensu, gdy staniemy w odpowiednim miejscu. Wówczas z dziwacznie rozciągniętych obrazów 2D stają się obrazami 3D. Taki rodzaj perspektywy wykorzystywany jest m.in. w malarstwie i architekturze.
Przemieszczanie pomieszczeń Trickoramy było dla uczniów niezapomnianą zabawą ze światłem, z laserami, lustrami, kalejdoskopami, a nawet doświadczaniem przyjemnego zachwiania równowagi dzięki wirującej tubie i krzywym pokojom. Centrum proponuje rozrywkę, która pobudza zmysły i w łatwy sposób wyposaża w wiedzę bez konieczności przyswajania regułek i trudnych wzorów. Zaproponowane atrakcje rozbudzają ciekawość, a wiadomo przecież, że ciekawość to pierwszy stopień do... - w tym przypadku do nauki!
ESCAPE ROOM W PORADNI PSYCHOLOGICZNO PEDAGOGICZNEJ
Panie Renata Kowalska, Małgorzata Chlebowska i Małgorzata Kowalczyk z kozienickiej Poradni Psychologiczno pedagogicznej zorganizowały dziś dla uczniów z naszej szkoły „Dzień Logiki, Dzień Składanki i Łamigłówki, Dzień Puzzli” w formie Escape Room.
2Udział w nim wzięły klasy: V i VI. Zadaniem uczniów było rozwiązanie wielu zagadek prowadzących do ukrytego skarbu. Motywem przewodnim całej zabawy była historia dotycząca istoty współpracy. Umiejętności jakie młodzi ludzie ćwiczyli to m.im.: logiczne myślenie, kreatywność, łączenie faktów, wyciąganie wniosków, komunikacja. Wszyscy zgodnie stwierdzili, iż najciekawszą formą nauki jest zabawa.
ŻYCZENIA DLA BABCI I DZIADKA
DWUNASTU BRACI KLASY DRUGIEJ
Uczniowie klasy 2 na zajęciach edukacji polonistycznej pracowali z wierszem Jerzego Kiersta pt. „Dwunastu braci” . Po opracowaniu postanowili, że wcielą się w role braci. Przygotowali stroje, ilustracje, na których widać najbardziej charakterystyczne elementy poszczególnych miesięcy. Następnie wykonali zaproszenia na swój pokaz i zaprosili młodszych kolegów z oddziałów przedszkolnych oraz uczniów z klas z klas pierwszej i trzeciej. Zaproszona została również Pani Dyrektor.
3W piątek 13-go stycznia odbyła się prezentacja inscenizacji. Wszyscy zaproszeni zjawili się w Sali drugoklasistów. Wykonawcy zaprezentowali się bardzo dobrze i chyba wszystkim ich praca się spodobała. Taką mamy nadzieję, bo brawa były gromkie. Na zakończenie spotkania drugoklasiści również pięknie zaśpiewali piosenkę pt. „Zegary”. Może takich lekcji otwartych powinno być więcej?
DZIEŃ BRAILLE'A W NASZEJ SZKOLE
Z okazji Światowego Dnia Braille'a, który corocznie obchodzony jest 4 stycznia, uczennice klas ósmych Ada Lewandowska i Zuzia Bogucka przeprowadziły dla swoich młodszych kolegów i koleżanek prezentację dotyczącą postaci Louisa Brailla i wymyślonego przez niego alfabetu.
4Pismo Braille’a powstało w oparciu o system korespondencji, który miał początkowo być wykorzystany we francuskiej armii do przekazywania rozkazów bez słów w ciemności. Louis Braille dowiedział się o nim od emerytowanego kapitana Charlesa Barbier'a de la Serre'a wizytującego szkołę, do której uczęszczał Braille. System wojskowy oparty był na 12-u wypukłych punktach, a Braille'owski na 6-u. Drugą ważną różnicą było oparcie systemu Braille'owskiego o litery, podczas gdy system Barbier'a był oparty na dźwiękach. Później Braille dokonał rozszerzenia swojego alfabetu na zapis matematyczny i nutowy.
Przygotowane przez Zuzię i Adę mini zajęcia bardzo się młodszym kolegom spodobały.
WYCIECZKA DO MUZEUM POWSTANIA WARSZAWSKIEGO
9 stycznia 2023 r. najstarsi uczniowie naszej szkoły odwiedzili Muzeum Powstania Warszawskiego. To było przejmujące, bardzo bliskie spotkanie z historią. Chwilami uczestnicy mieli wrażenie, że są w środku wojennych wydarzeń. Powstanie poznawali poprzez biografie bohaterskich uczestników, ich relacje i wspomnienia. Uczniowie mogli zobaczyć, w jakich warunkach walczono, jakiej broni wtedy używano, jak ratowano rannych i jak wyglądała ewakuacja kanałami. W milczeniu słuchali o bestialstwie niemieckich zbrodniarzy, tragicznym losie ludności cywilnej i totalnej zgładzie miasta.
24Wydaje się, że odtąd Powstanie Warszawskie dla wielu uczestników wycieczki stanie się czymś więcej niż tylko kolejną lekcją w podręczniku.
PRZEDŚWIĄTECZNE KOLĘDOWANIE
Ostatni przed Świętami Bożego Narodzenia dzień nauki szkolnej przebiega zawsze w świątecdnikom.znej atmosferze. Na korytarzach szkoły słychać śpiewane podczas klasowych spotkań wigilijnych kolędy, czuć zapach pierników i mandarynek. Cała szkolna społeczność zebrała się na sali gimnastycznej, bo tam klasy szósta i siódma zaprosiły wszystkich na spotkanie z tradycją wiejskich kolędników. Uczniowie tych klas pod okiem pana Leszka przygotowali spektakl poświęcony kolędnikom.
10Inscenizacja zrealizowana została według oryginalnego, dziewiętnastowiecznego scenariusza. Barwne postacie aniołów, króla Heroda, jego dworzan i żołnierzy pojawiły się na naszej szkolnej scenie aby przypomnieć historię Narodzenia Chrystusa. Największy aplauz oglądających wywołało pojawienie się na scenie Diabła, Turka i Śmierci. Po spektaklu dyrektor Szkoły Pani Agnieszka i ksiądz Wojciech złożyli wszyskim obecnym ciepłe, świąteczne życzenia, do których i my się dołączamy - WESOŁYCH ŚWIĄT !!!
CHOINKOWE WARSZTATY DRUGOKLASISTÓW
W przedświąteczny poniedziałek klasa druga uczestniczyła w "choinkowych warsztatach", podczas których dzieci wykonały Bożonarodzeniowe drzewka. Każde dziecko samo przygotowało niezbędne do wykonania choinek materiały: stelaż, gałązki drzew iglastych, ozdoby, bombki i lampki choinkowe. Zajęcia poprowadziła mama Hani pani Wioleta. Pomagały jej w tym wychowawczyni i mama Wiktora.
14Dzieci były zachwycone zajęciami, z zapałem pracowały i wykonały piękne drzewka. Już dziś umówiliśmy się na kolejne świąteczne warsztaty, tym razem przed Wielkanocą.
STRAŻACY W AKCJI
Nowa galeria STRAŻACY W AKCJI została dodana do albumu fotograficznego
ŚWIĄTECZNE STROIKI
Takie piękne, oryginalne stroiki na coroczny, świąteczny Kiermasz przygotowały nasze mamy z Rady Rodziców. Serdeczne słowa podziękowania dla Pani Wiolety, Pani Joanny, Pani Mileny, Pani Justyny.
3
PIERNIKOWE SZALEŃSTWA PRZEDSZKOLAKÓW
Od jakiegoś czasu w szkole roznosi się zapach zwiasujący nadejście Świąt Bożego narodzenia. To oczywiście zapach pierników przygotowywanych zwykle na tę okazję. Nasze Dzielne Zuchy z oddziału przedszkolnego też postanowiły zmierzyć się z wypiekiem tych słodkich, świątecznych specjałów.
2Przedszkolaki przygotowały się jak zwykle bardzo profesjonalnie. Fartuszki, kucharskie czapki, wałki, foremki i składniki do przygotowania świątecznych pierniczków poszły w ruch. A jakiś czas potem... znajomy zapach rozszedł się po szkole. To znaczy, że dzieciom pierniczki się udały!
IX MIKOŁAJKOWY KONKURS RECYTATORSKI
W tym roku już po raz 9. odbył się Mikołajkowy Konkurs Recytatorski. Biorą w nim udział dzieci z oddziałów przedszkolnych oraz klas I – III. Chętnych jest zawsze wielu, jest to udział dobrowolny i cieszy nas takie zainteresowanie konkursem. Najchętniej prezentują swoje umiejętności recytatorskie przedszkolaki, jest ich zazwyczaj znacząco więcej niż uczniów z klas starszych. Dla takiego malucha występ przed tak dużą publicznością jest dużym wyzwaniem. O wiele trudniej wystąpić przed kolegami niż nauczyć się wiersza.
56Jak zawsze wszyscy zaprezentowali się pięknie. Uczestnicy dostali pamiątkowe dyplomy za uczestnictwo w konkursie i słodkie drobiazgi od pani Zosi Marczak, która zawsze pamięta o Mikołajkach. Recytatorzy, którzy najpiękniej zaprezentowali się w swojej grupie wiekowej zostali uhonorowani nagrodą książkową. Oto lista tegorocznych zwycięzców:
Oddział przedszkolny 3 – 4 latki: Marysia Przepiórka, Ksawery Kowacki, Marcel Frączek.
Oddział przedszkolny 5-6 latki: Dawid Lewandowski, Oliwia Janczur, Mikołaj Frączek.
Klasa I: Mikołaj Sobieraj, Anna Matysiak, Ksawery Ciostek.
Klasa II: Aleksandra Lewandowska, Hanna Kuźniak, Róża Gwardys.
Klasa III: Justyna Marek, Julia Bogucka, Weronika Częścik.
Wszystkim uczestnikom gratulujemy i mamy nadzieję, że w przyszłości też tak chętnie będą uczestniczyć w różnych konkursach recytatorskich.
Klasa druga zaprezentowała swoje wiersze w konkursie w najmniejszym składzie, ale jako klasa zaprezentowała wiersz „Prezent dla Mikołaja” oraz zabawę ruchową do piosenki „Jingle Bells”. Zakończenie konkursu było wesołe, radosne i bardzo kolorowe, co można zobaczyć na filmiku na FB.
Do zobaczenia za rok na 10. jubileuszowym konkursie!
KONKURS RECYTATORSKI "PATRIOTYCZNE STROFY"
Konkurs recytatorski "Patriotyczne strofy" to już nasza szkolna trdycja. W przeddzień Święta Niepodległości kilkudziesięciu uczniów naszej szkoły stanęło w szranki scenicznej rywalizacji. Dzieci przygotowały na tę okazję wiersze poświęcone naszej Ojczyźnie, znanym i wielkim Polakom, historycznym wydarzeniom. Jak to na konkursach bywa jedni poradzili sobie bardzo dobrze, niektórzy mniej udanie, chociażby z powodu tremy.
15Konkursowe jury bacznie śledziło poczynania występujących i skrzętnie notowało swoje spostrzeżenia. Wkrótce odbędzie się ogłoszenie wyników i rozdanie nagród.
SZKOŁA DO HYMNU 2022
10 listopada o symbolicznej godzinie 11:11 hymn narodowy wybrzmiał w blisko 20,5 tys. (20 434) szkół, przedszkoli i placówek oświatowych w całej Polsce. Do tegorocznej akcji przystąpiło ponad 4 mln uczniów (4 152 960) i blisko 400 tys. nauczycieli (396 495). Wśród nich nie mogło zabraknąć uczniów i nauczycieli znaszej szkoły.
12Spotkaliśmy się w Galerii "Na piętrze", wszystkie klasy i oddziały przedszkolne. Szczególnie po najmłodszych członkach szkolnej społeczności widać było ogromne przejęcię tym wydarzeniem. Wszak niektórzy z nich po raz pierwszy mieli okazję odśpiewania Mazurka Dąbrowskiego. Białe bluzki i koszule, specjalnie na tę okazję przygotowane kotyliony - wszystko to nadawało uroczystego i patriotycznego charakteru spotkania. Po wprowadzeniu sztandaru szkoły wszyscy zgromadzeni odśpiewli pełną wersję polskiego hymnu narodowego. Był to jeden z punktów obchodów tegorocznego Święta Niepodległości w naszej szkole.
PATRIOTYCZNE DYKTANDO
Po raz pierwszy zorganizowaliśmy Szkolne Dyktando Niepodległościowe. Młodsi uczniowie zmierzyli się z trudnościami ortograficznymi w tekście, którego tematem była „Rota” Marii Konopnickiej, natomiast uczniowie starszych klas pracowali z tekstem poświęconym niepodległej edukacji.
20Nagrody zostały przyznane w trzech kategoriach. Zaszczytne tytuły Mistrzów Ortografii zdobyli: Julia z klasy IV, Oliwia z klasy VI, Karol z klasy VII. Gratulujemy!
ZROZUMIEĆ STATYSTYKĘ
Uczniowie klas VI - VIII naszej szkoły przez dwa dni uczestniczyli w lekcjach online prowadzonych przez pracowników Urzędu Statystycznego w Warszawie, których celem było przybliżenie podstawowej wiedzy o statystyce. Zajęcia odbywały się w ramach X edycji akcji „Zrozumieć statystykę”, którą pod patronatem Mazowieckiego Kuratora Oświaty prowadzi warszawski urząd statystyczny.
Podczas pierwszej lekcji - "Podstawowe pojęcia demograficzne na przykładzie województwa mazowieckiego i Warszawy uczniowie dowiedzieli się co to jest i czym zajmuje się statystyka oraz jak wyglądastruktura urzędów statystycznych w Polsce. Zajęcia przybliżyły demograficzny portret regionu, wiedzę z zakresu ruchu naturalnego ludności oraz migracji. W przyjazny sposób odpowiedziały na pytania: Jaka jest liczba mieszkańców Mazowsza i jak się zmieni za 20 lat? Co to jest gęstość zaludnienia? W jakim wieku kobiety decydują się na pierwsze dziecko i dlaczego? Jakie są najpopularniejsze kierunki migracji ludności Mazowsza?
Lekcja druga - "Rynek pracy w województwie mazowieckim" była okazją do bliższego przyjrzenia się, jak wygląda rynek pracy w naszym województwie. Uczniowie mogli dowiedzieć się: Co to jest stopa bezrobocia i jak się ją wylicza? Czym różni się średnia arytmetyczna od mediany? (to akurat klasy ósme wiedziały już z lekcji matematyki) Jakimi cechami odznacza się statystyczny bezrobotny i statystyczny pracujący w województwie mazowieckim? Czy statystyka może pomóc w odnalezieniu się na rynku pracy?
POUCZAJĄCE SPOTKANIE
Dziś w naszej szkole gościliśmy przedstawicielki Powiatowej Stacji Sanitarno Epidemiologicznej w Kozienicach. Panie przyjechały do nas aby spotkać się z uczniami klas IV - VIII i porozmawiać na temat zagrożeń jakie niosą ze sobą palenie e-papierosów i picie napojów energetyzujących. Problem jest jak najbardziej na czasie, a dotyczy również uczniów szkoły podstawowej jako, że popularne "enegretyki" są łatwo dostępne i dla nieletnich. Z pomocą prezentacji multimedialnej wyjaśniały dzieciom jakie niebezpieczeństwa i zagrożenia dla zdrowia i życia niosą te używki.
4Spotkanie odbyło się przed nadchodzącym wkrótce Światowym Dniem Rzucania Palenia Tytoniu.
W Polsce obchodzony jest od 1991 roku. Pomysł akcji powstał jednak w Stanach Zjednoczonych, z inicjatywy dziennikarza Lynna Smitha, który w 1974 roku zaapelował do czytelników swojej gazety, aby przez jeden dzień nie palili papierosów. W efekcie, aż 150 tysięcy osób podjęło próbę wstrzymania się od palenia przez jedną dobę, … i Udało się! Zachęcone powodzeniem akcji Amerykańskie Towarzystwo Walki z Rakiem uznało trzeci czwartek listopada (tydzień przed obchodzonym w Stanach Zjednoczonych Dniem Dziękczynienia) za Dzień Rzucania Palenia.
Idea obchodzonego w Polsce i na świecie „Światowego Dnia Rzucania Palenia Tytoniu” ma na celu zwrócenie uwagi całego społeczeństwa globalnie i lokalnie na skutki palenia tytoniu: społeczne, ekonomiczne, a przede wszystkim na skutki zdrowotne, które spowodowanesą paleniem papierosów, a w ostatnich latach również e-papierosów. Zachęcanie osób palącychdo zaprzestania palenia oraz zwrócenie uwagi na fakt, że osoby niepalące (w tym dzieci)mają prawo do przebywania w przestrzeni publicznej wolnej od dymu tytoniowego, bez narażania na tzw. „bierne” palenie. Palenie papierosów/e-papierosów to również zagrożenia dla środowiska!
Z WIZYTĄ W KAROLINIE
W ramach realizacji projektu: "Kulturalna szkoła na Mazowszu", którego organizatorem jest Samorząd Województwa Mazowieckiego uczniowie klas I - III udali się do podwarszawskiego Karolina na widowiskowy występ zespołu Mazowsze pt.,, Fantazja Polska - polskie tańce narodowe”. Bohaterami teatralnej Fantazji były dzieci, które podczas lekcji poznają polskie tańce narodowe: oberka, mazura, kujawiaka, poloneza i krakowiaka. Ich przewodnikiem była niezwykła nauczycielka: skrzypaczka-wirtuoz.
Podczas kolejnych scen-obrazów wywoływane były nie tylko poszczególne tańce, ale także utwory instrumentalne i wokalne polskich kompozytorów, dla których rodzimy folklor stanowił twórczą inspirację. Niesamowite przedstawienie wzbudziło we wszystkich widzach niezapomniane wrażenia.
ŚWIĘTO DYNI
Dziś (w piątek, 4 listopada) w przedszkolu Święto Dyni. Od rana było wiadomo, że coś "się święci". Dzielne Super Smyki zjawiły się w szkole w okolicznościowych przebraniach - dominował kolor pomarańczowy. No a potem się zaczęło. Maluchy rozpoczęły prawdziwą walkę z dyniami, w ruch poszły noże i łyżki. Na szczęście wszystko toczyło się pod czujnym okiem pań przedszkolanek. Gdy dynie i inne warzywa wylądowały wreszcie w wielkim garze pozostało już tylko przygotowanie grzanek i nakrycie do stolików. Zupa krem z dyni okazała sie prawdziwym smakołykiem. Dzieci pałaszowały ją z wielkim apetytem, tym większym gdyż zupa została przygotowana z ich udziałem.
13Okazję do spróbowania krem-zupki mieli też inni nauczyciele naszej szkoły ponieważ w pokoju nauczycielskin "wylądowała" pełna waza tego smakołyku.
Archiwum Aktualności
- Październik 2024
- Wrzesień 2024
- Sierpień 2024
- Lipiec 2024
- Czerwiec 2024
- Maj 2024
- Kwiecień 2024
- Marzec 2024
- Luty 2024
- Styczeń 2024
- Grudzień 2023
- Listopad 2023
- Październik 2023
- Wrzesień 2023
- Czerwiec 2023
- Maj 2023
- Kwiecień 2023
- Luty 2023
- Styczeń 2023
- Grudzień 2022
- Listopad 2022
- Październik 2022
- Wrzesień 2022
- Sierpień 2022
- Wszystkie