• DZIEŃ OTWARTY W WARECKIM ZESPOLE SZKÓŁ

          • Wczoraj ponownie ósmoklasiści, wraz z wychowawczyniami, wyruszyli w poszukiwaniu celów edukacyjnych. Tym razem udali się do Zespołu Szkół im. I Pułku Lotnictwa Myśliwskiego "Warszawa" w Warce. Mile powitani przez panią dyrektor wzięli udział w spotkaniu prezentującym ofertę edukacyjną szkoły. Jedną z przygotowanych atrakcji był popis talentów wokalnych tamtejszych uczennic. Nasi uczniowie mieli też okazję podziwiać zdolności kulinarne uczniów technikum gastronomicznego.

          • BIEG "TROPEM WILCZYM"

          • Po raz kolejny uczniowie naszej szkoły upamiętnili Narodowy Dzień Pamięci „Żołnierzy Wyklętych”, biorąc udział w biegu Tropem Wilczym. Uczniowie klas ósmych pokonali symboliczną długość trasy tym samym dołączyli do tysięcy biegaczy z całej Polski by symbolicznie uczcić pamięć Polskich Bohaterów – Żołnierzy Wyklętych. Jako pierwszy linię mety przekroczył Michał Rękawek, najszybszą biegaczką była Olga Kaczmarczyk.

            Gratulujemy wszystkim uśmiechniętym zawodnikom

          • ÓSMOKLASIŚCI W ZESPOLE SZKÓŁ NR 1 W KOZIENICACH

          • Chociaż obchodzimy pierwszy dzień wiosny, nasi najstarsi uczniowie nie myśleli dzisiaj o wagarowaniu - snuli edukacyjne plany na przyszłość dzięki udziałowi w "dniu otwartym" w Zespole Szkół Nr 1 im. Legionów Polskich w Kozienicach. Ósmoklasiści oglądali sale lekcyjne, liczne zakamarki szkoły i mieszczący się nieopodal internat. Zapoznali się z ofertą edukacyjną placówki oraz obejrzeli przygotowane na tę okazję pokazy.

          • RÓŻNE SPOSOBY NA POWITANIE WIOSNY

          • Choć za oknem pogoda niekoniecznie wiosenna, to wiosnę należało dziś powitać. Okazało się, że można to robić różnymi sposobami. Najmłodsi, czyli przedszkolaki i pierwszoklasiści, uczynili to w sposób tradycyjny. Przygotowali tradycyjne kukły Marzanny i poszli spławić je rzeką (kanałem) do morza. Nie zapomnieli by marzanna wykonana została z ekologicznych materiałów. Inaczej powitali wiosnę uczniowie klasy drugiej. Wytropili ją na macie do kodowania. Więcej o tej metodzie poniżej. 

            Kodowanie na dywanie, to pomysł na zajęcia, które wspierają holistyczny rozwój dziecka. Na zajęciach prowadzonych według takiego scenariusza dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym rozwijają uniwersalne kompetencje takie jak logiczne, algorytmiczne myślenie czy zadaniowe podejście do stawianych problemów. Duży nacisk położono tu na rozwój kompetencji społecznych, który szczególnie w aktualnej sytuacji jest kluczowy. najważniejsze, że dzieciom takie zajęcia się podobają.

          • ŚWIATOWY DZIEŃ POEZJI

          • Czy wszyscy lubią poezję? Zapewnie nie wszyscy. Jednak znalazła się grupa wrażliwych ósmoklasistów, która ochoczo wzięła udział w spotkaniu poświęconemu poezji, zorganizowanemu z okazji przypadającego jutro Światowego Dnia Poezji. Spotkanie było okazją do poczytania liryki, zapoznania się z ciekawostkami z życia poetów, a nawet do wspólnego śpiewania i zaprezentowania twórczości uczniów.

          • KANGUR MATEMATYCZNY 2023

          • Kolejna edycja międzynarodowego konkursu "Kangur matematyczny" tak jak i w latach poprzednich cieszyła się w naszej szkole sporym zainteresowaniem. Do rozwiązywania konkursowych zadań przystąpiło 32 uczniów z klas II-VIII. Niektórbzy startowali już po raz siódmy. Przypomnijmy, że głównym organizatorem konkursu jest międzynarodowe stowarzyszenie Kangourou Sans Frontières, a w Polsce Towarzystwo Upowszechniania Wiedzy i Nauk Matematycznych. Patronami współzawodnictwa są Wydział Matematyki i Informatyki Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu i Polskie Towarzystwo matematyczne.

            Międzynarodowy konkurs "Kangur Matematyczny" jest adresowany do uczniów szkół podstawowych, gimnazjalnych i średnich, od klasy drugiej szkoły podstawowej do klas maturalnych w liceach i technikach. Rozgrywany jest sześciu kategoriach wiekowych. 
            Nasi uczniowie rozwiązywali zadania w dwóch salach: w jednej młodsze kategorie - Żaczek, klasa II i Maluch, klasy III - IV, a w drugiej starsi - Beniamin, klasy V- VI i Kadet dla klas VII - VIII. Wyniki konkursu poznamy pod koniec maja.

          • GÓRA GROSZA 2023

          • Nasza szkoła po raz kolejny przyłączyła się do ogólnopolskiej akcji „Góra Grosza”, której organizatorem jest Towarzystwo „Nasz Dom”. Celem akcji było zebranie funduszy na pomoc psychologiczną, rzeczową i specjalistyczną dla dzieci (w szczególności wychowujących się poza własnym środowiskiem rodzinnym) i rodzin. Pośrednim, ale najważniejszym celem akcji było działanie edukacyjne – pokazanie uczniom, jaką siłę stanowić może niewielka pomoc wielu ludzi i wspólne działanie dla dobra potrzebujących. Wspólnymi siłami zebraliśmy: 1290.99 zł! ​​​​​​​

            Tak przedstawiały się zbiórki

            w poszczególnych klasach:

            Klasa 1 134.23 zł /17 7.89 zł/ os      Klasa 2 67.74 zł / 15 4.51 zł/ os          Klasa 3 151.30 zł /17 8.90 zł/ os

            Klasa 4 190.52 zł /19 10.02 zł/ os    Klasa 5 174.74 zł /13 13.44 zł/os        Klasa 6 40.18 zł /12 3.34 zł/os

            Klasa 7 42.73zł /9 4.74 zł/ os           Klasa 8a 235.25 zł /15 15.68 zł/ os     Klasa 8b 65 zł /14 4.64 zł/ os

            Zerówka: 69.29 zł                             Przedszkole: 120.19 zł

            Za zaangażowanie i każdy grosik bardzo dziękujemy!

          • ZBIÓRKA KARMY DLA PODOPIECZNYCH PRZYTULISKA DLA ZWIERZĄT

          • Tradycją już jest, że w okresie zimowym rozniszewscy uczniowie pomagają psiakom z kozienickiego przytuliska. Jak co roku uczniowie wykazali się ogromną troską o losy bezdomnych zwierząt i chętnie wsparli zbiórkę karmy. Wspólnymi siłami udało nam się zebrać 350 kg karmy, aby zapewnić dobre samopoczucie na miesiące do przodu naszym czworonożnym przyjaciołom.

            Dziękujemy wszystkim, którzy wsparli naszą ostatnią zbiórkę karmy dla zwierząt!

          • „PAMIĘĆ, KTÓRA TRWA”

          • Najstarsi uczniowie z naszej szkoły wzięli udział w spotkaniu z panem Zbigniewem Nizińskim, prezesem Fundacji „Pamięć, Która Trwa”. Nasz gość opowiadał o idei jaka towarzyszyła powstaniu tej fundacji, o jej celach i swoich dokonaniach. Pan Niziński zajmuje się poszukiwaniem zapomnianych mogił pomordowanych podczas II wojny Polaków narodowości żydowskiej. Stara się dotrzeć do dokumentów oraz do żyjących świadków wydarzeń z tamtych czasów, ustala okoliczności śmierci tych ludzi i precyzyjnie określa miejsce pochówku. Ostatnim etapem jest upamiętnienie takiego miejsca w formie płyty pamiątkowej lub obelisku.

            Pan Niziński odnalazł już na terenie środkowej i wschodniej Polski kilkadziesiąt zbiorowych grobów pomordowanych Żydów. Za swoją pracę został nagrodzony odznaczeniem przez Prezydenta Lecha Kaczyńskiego oraz pamiątkowym medalem przez Instytut Yad Vashem z Izraela. Na naszym terenie Fundacja „Pamięć, Która Trwa” zajmuje się ustaleniem i upamiętnieniem okoliczności mordu oraz miejsca pochówku kilkunastu Żydów na terenie wsi Zagroby oraz zabójstwa czworga dzieci żydowskich w Rozniszewie.

          • KARNAWAŁOWE SZALEŃSTWA

          • W piątek,10 lutego, ostatniego dnia przed feriami uczniowie naszej szkoły bawili się na balu karnawałowym. Pierwszy raz w historii szkoły zabawa odbywała się z podziałem na grupy wiekowe. Najpierw bawili się młodsi uczniowie: przedszkolaki i klasy I-III a po południu dyskotekowym szaleństwom oddawały się dzieci z klas IV-VIII.

            Bal prowadziły animatorki z firmy  Animator ABC Dziecka z Warki. Zabawa rozpoczęła się przedstawieniem o Smerfach. Po występie dzieci rozpoczęły wspólna zabawę, którą prowadziły animatorki przebrane w karnawałowe stroje. Dzieci również wystąpiły w pięknych przebraniach. Najwięcej było księżniczek i wróżek oraz piłkarzy. Ale pojawili się też policjanci, strażacy, Gargamel, tygrysek, Wednesday oraz postacie z Harrego Pottera i innych ulubionych przez dzieci bajek.

            Rodzice, również stanęli na wysokości zadania i przygotowali słodkie poczęstunki dla zmęczonych tańcami swoich pociech.
            Dzieciaki były zachwycone przedstawieniem, tańcami, zabawami i poczęstunkiem. Bal uważamy za udany.

            Słodkości nie zabrakło również podczas dyskoteki zorganizowanej przez Radę Uczniów dla klas starszych. Członkowie Rady otworzyli kawiarenkę z domowymi wypiekami: pączki, rożki, babeczki i inne ciasteczka można było w niej zakupić. Uczniowie przygotowali też zestaw zabaw, wszak nie tylko samym tańcem dyskoteka stoi. Wyczerpani dyskotekowymi szaleństwami wieczorem wrócili do domów na zasłużony, dwutygodniowy, feryjny wypoczynek.

          • LEKCJA W BIBLIOTECE

          • Klasa druga pojawiła dziś się w bibliotece szkolnej aby porozmawiać o książkach. Nie była to ich pierwsza wizyta, całe szczęście, ale zdecydowanie zaglądają tam zbyt rzadko. Takie zajęcia mają zachęcić uczniów do częstszego zaglądania do biblioteki i czytania wypożyczanych książek.

            Pani bibliotekarka, Anna Owczarczyk na początek przeczytała fragment książki pt. „Wysypisko książek” . Uczniowie słuchali z uwagą, by później móc zastanowić się nad pytaniem, odpowiedzieć na nie, wyciągać wnioski i – Czy książka może zostać przyjacielem? Pewnie tak, ale to już zależy od nas samych.

            Podsumowaniem zajęć był wybór książki albo książek do wypożyczenia. Chodziło o to, by zabrać nowego „przyjaciela” do domu. Zbiór możliwych do wyboru książek był duży i należało się zastanowić, pomyśleć jak wybrać najciekawszą. Jak powiedziała pani Ania należy wybierać książki mądrze, tak jak się wybiera prawdziwych przyjaciół.

          • WARSZTATY ARDUINO NA POLITECHNICE WARSZAWSKIEJ

          • Co to jest ARDUINO? Co to jest i do czego służy mikrokontroler? Odpowiedzi na te pytania poszukiwali dziś uczniowie naszych klas ósmych na Wydziale Elektroniki i Technik Informacyjnych Politechniki Warszawskiej. Niektórzy po raz pierwszy w życiu (miejmy nadzieję, że nie po raz ostatni) przekroczyli dziś progi wyższej uczelni i to od razu najlepszej uczelni technicznej w kraju. Już na progu wydziału czekali na nas prowadzący dzisiejsze warsztaty panowie dr Michał Marzęcki i dr Tomasz Mrozek. Każdy z nich zajął się jedną z dwóch grup, na które podzielili się uczestnicy zajęć. W uczelnianych laboratoriach uczniowie zapoznali się ze środowiskiem ARDUINO, rozwiązując postawione przed nimi zadania uczyli się sterowania diodą LED, obsługi czujnika odległości i potencjometru, komunikacji mikrokontrolera z komputerem. Montowali układy elektroniczne i sterowali nimi za pomocą samodzielnie zmodyfikowanych programów w C++.

            O dziwo nikt przez cztery godziny zajęć się nie nudził i nawet niezbyt pracowici na codzień uczniowie zaangażowali się w zdobywanie wiedzy na temat elektroniki cyfrowej i czujników. Dzięki tej wizycie będziemy wiedzieli jak można wykorzystać mikrokontroler jaki nasza szkoła otrzymała w ramach projektu "Laboratoria przyszłości". Na zakończenie warsztatów odwiedził nas pan Kamil Wołoszka, który zaprosił ich uczestników do wzięcia udziału w Pierwszym Warszawskim HACKATHONIE dla uczniów klas 8 oraz 1-4 LO "Złodzieje czasu". Jest to forma konkursu zespołowego poświęconego użytkowemu wykorzystaniu platformy ARDUINO. Pan Kamil jest koordynatorem tego konkursu, a raczej całego projektu. Nie wiemy, czy któryś z naszych uczniów weźmie w konkursie udział, ale interesowali się oni możliwością zakupu mikrokontrolera z podstawowym wyposażeniem.

          • CZWARTOKLASIŚCI W PORADNI PSYCHOLOGICZNO PEDAGOGICZNEJ W KOZIENICACH

          • W czwartek, 2 lutego, nasi czwartoklasiści wraz ze swoim wychowawcą panem Tomaszem Dymkiem, wybrali się śladem starszych kolegów do kozienickiej Poradni Psychologiczno Pedagogicznej na zajęcia „Dzień Logiki, Dzień Składanki i Łamigłówki, Dzień Puzzli”. Wszystko odbyło się w popularnej ostatnio formie Escape room'u. Dzieci wysłuchały historii o dwóch wioskach położonych na przeciwległych brzegach rzeki mających zgoła odmienne kłopoty. Jak tym kłopotom zaradzić? - to było celem uczniów. Sprawnie podzieleni na dwa zespoły musieli rozwiązać szereg zadań i łamigłówek by zdobyć kod do rozwiązania zagadki.

            Oba zespoły miały różne zadania, oba też różnie sobie z nimi radziły. Pan Tomek z boku obserwował sowich wychowanków, podglądał jak pracują w grupie. Zadania oczywiście zostały rozwiązane, panaceum na kłopoty obu wiosek okazała się budowa mostu, który w rzeczywistości symbolizował współdziałanie ludzi, wspólne rozwiązywanie problemów. Podczas kończącej zajęcia dyskusji okazało się, że nasi uczniowie świetnie rozumieją konieczność współdziałania z innymi. Rozmawiali też o tym co ich łączy i o tym co ich dzieli. Paniom Renacie Kowalskiej, Małgorzacie Chlebowskiej i Małgorzacie Kowalczyk serdecznie dziękujemy za przygotowanie ciekawego spotkania i już piszemy się na kolejne.

          • WYJAZD DO RADOMIA

          •  

             

            Gdy za oknem pogoda nie sprzyja krajoznawczym eskapadom, można doskonale spożytkować czas, odwiedzając teatr. Tak też zrobili uczniowie klas ósmych, którzy pod opieką wychowawczyń udali się do radomskiego Teatru Powszechnego im. Jana Kochanowskiego. W czasach, w których podstawowe wartości stają się szczególnie cenne, warto było przypomnieć sobie wzruszającą, pełną ciepła powieść autorstwa Frances Hodgson Burnett pt. “Tajemniczy ogród”. Ta niezwykle lubiana przez uczniów opowieść o przemianie na lepsze, o sile przyjaźni i pięknie otaczającego nas świata, pozytywnie wpłynęła na nastoje uczniów, którzy kontynuowali wycieczkę w dobrych humorach. 

             Wizyta w Trickoramie była dla ósmoklasistów zupełnie nowym doświadczeniem, gdyż zetknęli się po raz pierwszy z trickartowymi pracami na ścianach (wywodzącymi się ze street-artu). Malowidła oparte są na iluzji optycznej związanej z zastosowaniem niecodziennej perspektywy – anamorfozy, nazwanej także perspektywą dziwaczną. Prace trickartowe nabierają sensu, gdy staniemy w odpowiednim miejscu. Wówczas z dziwacznie rozciągniętych obrazów 2D stają się obrazami 3D. Taki rodzaj perspektywy wykorzystywany jest m.in. w malarstwie i architekturze.  

            Przemieszczanie pomieszczeń Trickoramy było dla uczniów niezapomnianą zabawą ze światłem, z laserami, lustrami, kalejdoskopami, a nawet doświadczaniem przyjemnego zachwiania równowagi dzięki wirującej tubie i krzywym pokojom. Centrum proponuje rozrywkę, która pobudza zmysły i w łatwy sposób wyposaża w wiedzę bez konieczności przyswajania regułek i trudnych wzorów.  Zaproponowane atrakcje rozbudzają ciekawość, a wiadomo przecież, że ciekawość to pierwszy stopień do... - w tym przypadku do nauki!  

             

             

             

          • ESCAPE ROOM W PORADNI PSYCHOLOGICZNO PEDAGOGICZNEJ

          • Panie Renata Kowalska, Małgorzata Chlebowska i Małgorzata Kowalczyk z kozienickiej Poradni Psychologiczno pedagogicznej zorganizowały dziś dla uczniów z naszej szkoły „Dzień Logiki, Dzień Składanki i Łamigłówki, Dzień Puzzli” w formie Escape Room.

            Udział w nim wzięły klasy: V i VI. Zadaniem uczniów było rozwiązanie wielu zagadek prowadzących do ukrytego skarbu. Motywem przewodnim całej zabawy była historia dotycząca istoty współpracy. Umiejętności jakie młodzi ludzie ćwiczyli to m.im.: logiczne myślenie, kreatywność, łączenie faktów, wyciąganie wniosków, komunikacja. Wszyscy zgodnie stwierdzili, iż najciekawszą formą nauki jest zabawa.

          • DWUNASTU BRACI KLASY DRUGIEJ

          • Uczniowie klasy 2 na zajęciach edukacji polonistycznej pracowali z wierszem Jerzego Kiersta  pt. „Dwunastu braci” . Po opracowaniu  postanowili, że wcielą się w role  braci. Przygotowali stroje, ilustracje, na których widać  najbardziej charakterystyczne  elementy poszczególnych miesięcy. Następnie wykonali zaproszenia na swój pokaz i zaprosili młodszych kolegów z oddziałów przedszkolnych oraz uczniów z klas z klas pierwszej i trzeciej. Zaproszona została również Pani  Dyrektor.

            W piątek 13-go stycznia odbyła się prezentacja inscenizacji. Wszyscy zaproszeni zjawili się w Sali drugoklasistów. Wykonawcy zaprezentowali  się bardzo dobrze i chyba wszystkim ich praca się spodobała. Taką mamy nadzieję, bo brawa  były gromkie. Na zakończenie spotkania drugoklasiści również pięknie zaśpiewali piosenkę pt. „Zegary”. Może takich lekcji otwartych powinno być więcej?

          • DZIEŃ BRAILLE'A W NASZEJ SZKOLE

          • Z okazji Światowego Dnia Braille'a, który corocznie obchodzony jest 4 stycznia, uczennice klas ósmych Ada Lewandowska i Zuzia Bogucka przeprowadziły dla swoich młodszych kolegów i koleżanek prezentację dotyczącą postaci Louisa Brailla i wymyślonego przez niego alfabetu.

            Pismo Braille’a powstało w oparciu o system korespondencji, który miał początkowo być wykorzystany we francuskiej armii do przekazywania rozkazów bez słów w ciemności. Louis Braille dowiedział się o nim od emerytowanego kapitana Charlesa Barbier'a de la Serre'a wizytującego szkołę, do której uczęszczał Braille. System wojskowy oparty był na 12-u wypukłych punktach, a Braille'owski na 6-u. Drugą ważną różnicą było oparcie systemu Braille'owskiego o litery, podczas gdy system Barbier'a był oparty na dźwiękach. Później Braille dokonał rozszerzenia swojego alfabetu na zapis matematyczny i nutowy.

            Przygotowane przez Zuzię i Adę mini zajęcia bardzo się młodszym kolegom spodobały.

          • WYCIECZKA DO MUZEUM POWSTANIA WARSZAWSKIEGO

          • 9 stycznia 2023 r. najstarsi uczniowie naszej szkoły odwiedzili Muzeum Powstania Warszawskiego. To było przejmujące, bardzo bliskie spotkanie z historią. Chwilami uczestnicy mieli wrażenie, że są w środku wojennych wydarzeń. Powstanie poznawali poprzez biografie bohaterskich uczestników, ich relacje i wspomnienia. Uczniowie mogli zobaczyć, w jakich warunkach walczono, jakiej broni wtedy używano, jak ratowano rannych i jak wyglądała ewakuacja kanałami. W milczeniu słuchali o bestialstwie niemieckich zbrodniarzy, tragicznym losie  ludności cywilnej i totalnej zgładzie miasta.

            Wydaje się, że odtąd Powstanie Warszawskie dla wielu uczestników wycieczki stanie się czymś więcej niż tylko kolejną lekcją w podręczniku.